Trzecia edycja festiwalu poświęconego muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Przypomnimy rzadko wykonywaną muzykę polskich twórców, m.in. W. Żeleńskiego, R. Ryterbanda, S. Moniuszkę. W Roku Moniuszki zaprezentujemy również szerzej nieznaną muzykę kameralną twórcy polskiej pieśni i opery narodowej.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: legendarna skrzypaczka Kaja Danczowska z córką, Justyną, Krzysztof Książek, jeden z najciekawszych i najzdolniejszych pianistów młodego pokolenia w kwartecie fortepianowym z fantastycznymi muzykami: Jakubem Jakowiczem (skrzypce), Katarzyną Budnik (altówka) i Bartoszem Koziakiem (wiolonczela). W Roku Moniuszki nie zabraknie recitalu wokalnego w wykonaniu Hanny Hipp, mezzosopranistki podbijającej światowe sceny operowe. Ponadto Ravel Piano Duo, Messages Quartet, a także orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble z solistkami: Alicją Śmietaną i Marią Sławek.

Koncerty w ramach festiwalu odbędą się w październikowe weekendy, od 5 do 27 października 2019 r. Wstęp na koncerty jest bezpłatny. Koncerty odbędą się w sali koncertowej Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ul. Dąbrowskiego 83 oraz Kościele oo. Dominkanów pw. św. Jacka, ul. Dominikańska 15.

 

ORGANIZATOR

 

Partnerzy Festiwalu :

 

Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Klasztor Dominikanów w Rzeszowie

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”,
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca 

 

 

 

Projekt dofinansowany ze środków Województwa Podkarpackiego.

 

KONCERTY

 

 

5 października 2019, sobota

Koncert inauguracyjny: Orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble, Alicja Śmietana, Maria Sławek (skrzypce).

W programie: J.S. Bach, A. Corelli, K. Szymanowski, S. Moniuszko, F. Schubert. 

Godz. 20.00, Kościół oo. Dominikanów pw. św. Jacka, ul. Dominikańska 15

 

6 października 2019, niedziela

Recital wokalny: Hanna Hipp (mezzo sopran), Grzegorz Mania (fortepian)

W programie: S. Moniuszko, F. Poulenc, B. Britten, M. Ravel, M. de Falla.

Godz. 16.00, sala koncertowa Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ul. Dąbrowskiego 83. 

 

19 października 2019, sobota

Recital kameralny: Messages Quartet - Małgorzata Wasiucionek, Oriana Masternak (skrzypce), Maria Shetty (altówka), Beata Urbanek-Kalinowska (wiolonczela)

W programie: S. Moniuszko, J. Haydn, E. Schulhoff

Godz. 20.00, Kościół oo. Dominikanów pw. św. Jacka, ul. Dominikańska 15

 

20 października 2019, niedziela

Recital kameralny: Ravel Piano Duo - Agnieszka Kozło, Katarzyna Sokołowska

W programie: F. Schubert, S. Moniuszko, A. Dvořak, W. Żeleński, Z. Noskowski

Godz. 16.00, sala koncertowa Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ul. Dąbrowskiego 83. 

 

26 października 2019, sobota

Recital kameralny: Jakub Jakowicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Bartosz Koziak (wiolonczela), Krzysztof Książek (fortepian).

W programie: F. Bridge, G. Mahler, J. Brahms

Godz. 18.00, sala koncertowa Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ul. Dąbrowskiego 83. 

 

27 października 2019

Recital kameralny: Kaja Danczowska (skrzypce), Justyna Danczowska (fortepian).

W programie m.in. F. Say, G. Bacewicz. 

Godz. 16.00, sala koncertowa Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ul. Dąbrowskiego 83. 

 

Wstęp na koncerty jest bezpłatny. Darmowe wejściówki: https://evenea.pl/event/rzeszowskajesien/

WYKONAWCY

I KONCERT

 

 

EXTRA SOUNDS ENSEMBLE

Jest zespołem smyczkowym w którego składzie grają najwybitniejsi młodzi muzycy z Polski, Anglii i Australii, poruszający się swobodnie w różnych gatunkach muzyki nie tylko klasycznej. W zespole grają przede wszystkim członkowie the Orchestra Of Life, orkiestry założonej przez Nigela Kennediego i Alicje Śmietanę w 2009 roku. Grali oni w wielu największych salach koncertowych świata takich jak Royal Albert Hall, Berlin Philharmonic, Royal Festival Hall, Barbican Hall, Cite de la Musique, Filharmoniach w Kolonii, Monachium, Dortmundzie, Hamburgu oraz wielu innych salach krajów Europy, Ameryki oraz Azji. Głównym założeniem zespołu jest odkrywanie nowych możliwości interpretacyjnych i energetycznych w wielu dziełach muzyki klasycznej oraz innych dziełach muzyki współczesnej a także jazzu i głęboko rozwiniętej improwizacji.

Zespół brał udział w wielu nagraniach, m.in ostatnim nagraniu dla wytwórni Solo Musica (Sony Classical) płyty “Metamorphoses”, która została bardzo entuzjastycznie przyjęyta przez prasę, a jednocześnie jest inspiracją obecnych projektów zespołu.

 

 

II KONCERT

Hanna Hipp, mezzo-sopran, absolwentka Gdańskiej Akademii Muzycznej oraz londyńskich kursów operowych (Guildhall School of Music and Drama; National Opera Studio oraz była uczestniczka prestiżowego Programu Młodych Artystów Jette Parker w Royal Opera House, Covent Garden), należy do czołowych śpiewaczek operowych młodego pokolenia. Od początku 2018 roku debiutowała w następujących partiach operowych: Isabella (Włoszka w Algierze) w Opéra Orchester National Montpellier; Beatrice (Beatrice i Benedict) w Seattle Opera, gdzie śpiewała także Dorabellę (Così fan tutte); Frances, hrabina Essex (Gloriana) w Teatro Real w Madrycie w reżyserii Sir Davida McVicara oraz Clairon (Capriccio) w Garsington Opera. W ramach powrotu do Royal Opera House, Covent Garden, w grudniu zeszłego roku Hanna Hipp wystąpiła w tytułowej roli Jasia (Jaś i Małgosia) Humperdincka w nowej produkcji Antony'ego McDonalda. W tym roku debiutowała jako Varvara (Katya Kabanova) w nowej produkcji Stephena Lawlessa w Scottish Opera. Wraz z końcem minionego sezonu wystąpiła na scenie Garsington Opera w tytułowej roli Fantasio Jacquesa Offenbacha oraz otworzyła nowy, obecny sezon, wcielając się w tytułową rolę Zanetto, w operze Mascagni’ego w Scottish Opera pod batutą Davida Parry’ego. 

Na scenach koncertowych Hanna współpracowała z London Philharmonic Orchestra pod batutą Władymira Jurowskiego wykonując rolę Rossweisse (Walkiria). W roku Berlioza wielokrotnie wykonywała Les nuits d'été z następującymi orkiestrami: Orchestre de Chambre de Paris, Symphonieorchester Vorarlberg, BBC Symphony Orchestra oraz ostatnio z fińską Oulu Symphony Orchestra. Dzieło to wykona ponownie w grudniu tego roku z Birmingham Symphony Orchestra. W ubiegłym sezonie współpracowała również z Filharmonią w Oslo i Hamburgu, wykonując IX Symfonię Beethovena pod dyrekcją Klausa Mäkelä i Eivinda Gullberga Jensena. Z Klausem Mäkelä wystąpi ponownie w obecnym sezonie wykonując Requiem Mozarta wraz ze Scottish Chamber Orchestra. 

W sezonie 2019/2020 Hanna zadebiutuje w Angielskiej Operze Narodowej w roli Cherubino (Wesele Figara) w nowej produkcji Joe’a Hilla-Gibbinsa, a także powróci do Royal Opera House, Covent Garden w nowej inscenizacji Śmierci w Wenecji Sir Davida McVicara pod batutą Sir Marka Eldera. 

Jako były członek Programu Młodych Artystów w Royal Opera House, Covent Garden, Hanna występowała między innymi w nowej produkcji Kaspera Holtena Die Meistersinger von Nürnberg, pod dyrekcją Sir Antonio Pappano, wcielając się w rolę Magdalene. Wcześniejsze role w Royal Opera House, Covent Garden, w które wcieliła się Hanna to Emilia (Otello) i Anna (Les Troyens). Opera Les Troyens prezentowana była także podczas prestiżowego festiwalu BBC Proms, sama produkcja zaś wydana została na DVD przez Opus Arte.

Po swoim debiucie na festiwalu Glyndebourne jako Flora (La Traviata) pod dyrekcją Sir Marka Eldera, wydanym na DVD przez Opus Arte, Hanna wielokrotnie  powracała na deski wyżej wspomnianego teatru, między innymi jako: Ramiro (La finta giardiniera) pod dyrekcją Christophera Mouldsa; La chatte i L'écureuil (L'enfant et les sortilèges) w uznanej produkcji Laurenta Pelly'ego pod batutą Robina Ticciati; Magdalene (Die Meistersinger von Nürnberg) pod dyrekcją Michaela Güttlera, Der Komponist (Ariadne auf Naxos) pod dyrekcją Corneliusa Meistera.

Kolejne udane występy to debiut w Holenderskiej Operze Narodowej jako Paź w Straussowskiej Salome pod dyrekcją Daniele Gattiego w nowej inscenizacji Ivo van Hove, Mercédès (Carmen) w Teatro alla Scala pod dyrekcją Massimo Zanettiego i jako Cherubino (Wesele Figara) zarówno na Festiwalu Muzycznym Turku, jak i w produkcji Sir Thomasa Allena w Scottish Opera. Po udanym debiucie w Ameryce Północnej, w Minnesota Opera jako Der Komponist, wykonała rolę Isolier (Le comte Ory) pod dyrekcją Giacomo Sagripanti w Seattle Opera.

W formie koncertowej Hanna wykonała operę L'enfant et les sortilèges z Orchestre de la Suisse Romande  pod dyrekcją Charlesa Dutoita oraz z Orchestre Philharmonique de Strasbourg operę Les Troyens pod dyrekcją Johna Nelsona, nagrywając dzieło dla Warner Classics. 

Hanna jest artystycznie związana z pianistką Emmą Abbate, z którą nagrała płytę z pieśniami Ildebrando Pizzettiego (Resonus Classics). Obie artystki często współpracują jako duet wykonujący zróżnicowany repertuar z zakresu pieśni.

 

fot. Natalia Jansen 

Grzegorz Mania - ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco'e, prof. Charles'a Owen'a oraz prof. Caroline Palmer. W 2017 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim uzyskał tytuł doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Praca otrzymała wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 15. edycji konkursu Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UP RP) na pracę naukową z zakresu własności intelektualnej.

Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a także w Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu.
Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysz-tofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome'm Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair'em Be-atson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum'em, Kają Danczowską. Był uczestni-kiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo.
Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem szeregu artykułów prawniczych i muzycznych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla wydawnictwa PWM podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych.
Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu i akompaniator, jako radca prawny współpracuje z kancelarią Grupa Adwokacka (www.grupaadwokacka.com).

 

III KONCERT

 

 

 

MESSAGES QUARTET

Małgorzata Wasiucionek w 2014 roku z wyróżnieniem ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie prof. Romana Lasockiego, studiowała również w Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Pierre’a Amoyala. Obecnie pracuje jako asystent w klasie prof. Szymona Krzeszowca na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Jako solistka koncertowała z wieloma orkiestrami, m.in. orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Podkarpackiej, Dolnośląskiej, Białostockiej, Zielonogórskiej, Lubelskiej, Świętokrzyskiej, z orkiestrą „Amadeus”, Sinfonia Varsovia, ponadto Neue Lausitzer Philharmonie w Görlitz, Loh-Orchester Sondershausen, Orkiestrą Symfoniczną Miasta Cottbus, a także z Orkiestrą Miasta Calgary.

Brała udział w licznych warsztatach i festiwalach muzyki kameralnej pracując pod kierunkiem wybitnych artystów: Sadao Harady, Nobuko Imai, Pameli Frank, Gavriela Lipkinda, Szymona Krzeszowca, Matsa Lidströma. Były to m. in.: „Seiji Ozawa International Academy Switzerland”, „International Chamber Music Course and Festival Musica Mundi” w Belgii, IX i X „Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy” w Książu. Na przełomie czerwca i lipca 2014 roku, podczas międzynarodowych kursów „Seiji Ozawa Academy”, występowała w Victoria Hall w Genewie oraz w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu grając w kwartecie i orkiestrze pod dyrekcją Seiji Ozawy. W sierpniu 2015 roku brała udział w “Seiji Ozawa Matsumoto Festival”, gdzie występowała na koncertach z okazji 80-tych urodzin Seiji Ozawy. W zespołach kameralnych występowała podczas licznych koncertów w: Japonii, Belgii, Bułgarii, Niemczech, Polsce, m.in. na Zamku Królewskim w Warszawie, podczas Festiwalu „Strefa Ciszy” w Łazienkach Królewskich w Warszawie i w zakopiańskiej Atmie.

Jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Jej ostatnie osiągnięcia to: II miejsce na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej – 2015 w Plovdiv (Bułgaria), IV miejsce na V Międzynarodowym Konkursie im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo – 2015 w Warszawie, Złoty Medal za wykonanie utworu Henryka Wieniawskiego na „April Spring Friendship Art Festival” – 2014 w Pjongjangu w Korei Północnej i wielu innych.

Jest laureatką VII programu stypendialnego „Młoda Polska”, programu „zDolny Śląsk” oraz innych stypendiów nadawanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci i Bank Société Générale. W lutym 2015 roku Kapituła Rektorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina przyznała jej medal „Magna cum laude”.

 

Oriana Masternak naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 7 lat. Studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w klasie Prof. Romana Reinera), Koninklijk Conservatorium w Brukseli, European Chamber Music Academy, Yale School of Music oraz w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. W 2015 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych. Do jej artystycznych mistrzów należą Johannes Meissl, Katalin Sebestyen, Małgorzata Skorupa, Magdalena Szczepanowska oraz Tokyo Quartet. Ponadto brała udział w wielu kursach mistrzowskich.

Oriana jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. II nagroda i Nagroda Specjalna „Shostakovich Prize” w Bułgarii (2015), II nagroda w Nowym Jorku (2015), III nagroda we Włoszech (2013), nagroda specjalna w Wiedniu (2012), nagroda im. Josefa Windischa w Wiedniu (2011), III nagroda we Włoszech (2011), II nagroda i Baerenreiter Urtext Preis w Holandii (2011), III nagroda w Krakowie (2007), nagroda specjalna w Łodzi (2003). Jest także stypendystką rozmaitych organizacji, m.in. Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, European Chamber Music Academy, Louise Willson Scholarship (Yale University, USA), Pacific Music Festival w Japonii, Instytutu Adama Mickiewicza, firmy Thomastik Infeld, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.

Dzięki swemu bogatemu doświadczeniu, Oriana jest cenionym muzykiem kameralnym. W latach 2009-2012 wraz z Kwartetem Vistula studiowała w European Chamber Music Academy z siedzibą w Wiedniu, gdzie miała możliwość pracy pod kierunkiem najwybitniejszych postaci europejskiej i światowej kameralistyki. W marcu 2009 roku na zaproszenie prof. Raya Robinsona z Palm Beach Symphony, Kwartet wystąpił z koncertami w USA, m.in. w Kravis Center w ramach cyklu Young Artists’ Series. Koncert ten był dla zespołu amerykańskim debiutem, po którym Vistula otrzymała w prasie doskonałe recenzje. W lipcu 2009 roku, Vistula jako jeden z trzech kwartetów wyłonionych w trybie konkursowym, miał zaszczyt doskonalić swoje umiejętności pod kierunkiem legendarnego Tokyo String Quartet w ramach Pacific Music Festival w Sapporo (Japonia). W marcu 2012 roku Vistula została zaproszona na prestiżowy Norfolk Chamber Music Festival w Norfolk w Stanach Zjednoczonych (recitale i kursy mistrzowskie). Od 2014 roku Oriana współtworzy Messages Quartet – zespół specjalizujący się w wykonawstwie polskiej muzyki kameralnej.

Oriana od kilku lat regularnie koncertuje jako solistka i, przede wszystkim, jako kameralistka w Azji, Ameryce Północnej i większości krajów Europy. Występowała na takich festiwalach, jak Norfolk Chamber Music Festival (USA), Festival Pablo Casals (Prades), Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Festival (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), 21. Frühling Wiener Festival (Konzerthaus, Wiedeń). W styczniu 2012 roku Oriana występowała w słynnej sali Musikverein w Wiedniu, w listopadzie 2014 roku w Muzeum im. Puszkina w Moskwie, zaś w grudniu 2015 roku w nowojorskiej Carnegie Hall.

W 2014 r. nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Krakowie ukazała się debiutancka płyta artystki z utworami na skrzypce i fortepian Luciena Durosoira (przy fortepianie Sławomir Cierpik), zaś rok 2017 zaowocował albumem „Philipp Scharwenka. Music for violin and piano” wydanym nakładem wydawnictwa Acte Prealable (przy fortepianie Sławomir Cierpik). Oriana nagrywała także dla Wydawnictwa DUX (Komplet Kwartetów smyczkowych S. Laksa w wykonaniu Messages Quartet), SOLITON czy Wydawnictwa UMFC.

Oriana Masternak prowadzi również działalność pedagogiczną jako asystent w Katedrze Skrzypiec i Altówki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Była jurorem Makroregionalnych Przesłuchań Kameralnych Szkół II st. w Gdańsku i VII Międzynarodowego Konkursu Interpretacjii Muzycznej w Krasiczynie. Od kilku lat jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów w Łącku.

 

Maria Shetty jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Janusza Pisarskiego oraz Universtität für Musik und darstellende Kunst Wien w klasie prof. Wolfganga Klosa i as. Urlicha Schönauera. Swoje umiejętności doskonaliła także w prestiżowej European Chamber Music Academy oraz na rozmaitych kursach mistrzowskich pracując pod kierunkiem takich muzyków jak: S. Kamasa, A. Darzins, H. Beyerle, J. Meissl, P. Buck, A. Kouyoumdjian, Apollon Musagete Quartett, Tokyo String Quartet. W roku 2015 otrzymała tytuł doktora sztuki.

Od 2011 roku jest altowiolistką Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Współpracowała także z orkiestrami Sinfonietta Cracovia i Capella Cracoviensis oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych m.in. II nagroda i nagroda specjalna za interpretację muzyki D. Szostakowicza na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv (2015), II nagroda i nagroda specjalna Baerenreiter Urtext Preis na Charles Hennen Concours w Holadnii (2011), III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2007). Jest także stypendystką rozmaitych organizacji m. in. Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Instytutu Adama Mickiewicza, Stypendium Naukowego Miasta Krakowa, Pacific Music Festival w Japonii oraz European Chamber Music Academy.

Jako kameralistka koncertuje w ramach różnych formacji, systematycznie biorąc udział w serii NOSPR kameralnie. Występowała na takich festiwalach jak m. in. Festival Pablo Casals (Prades), Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Festiwal (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), Internationales Musikfest Goslar-Harz, Przemyska Jesień Muzyczna. Wraz z Kwartetem Vistula w marcu 2009 roku wystąpiła z koncertami w USA m. in. w Kravis Center

w ramach cyklu Young Artists’ Series, otrzymując wspaniałe recenzje. Od 2014 roku współtworzy Messages Quartet – zespół specjalizujący się w wykonawstwie polskiej muzyki kameralnej. Zespół ten wielokrotnie występował w Polsce i na świecie.

W 2016 roku rozpoczęła działalność dydaktyczną jako asystent w klasie altówki prof. Pisarskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi także letnie kursy w ramach Małopolskiej Akademii Talentów.

 

Beata Urbanek – Kalinowska w 2004 roku ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie wiolonczeli Prof. Zdzisława Łapińskiego. W roku 2005 otrzymała ‚Diplôme Supérieur d’Enseignement’ – A l’unanimite, w EcoleNormale de Musique de Paris Alfred Cortot w klasie Prof. Paula Julien. W roku 2008 ukończyła studia podyplomowe ‘Solistenklasse’ w Staatliche Hochschule für Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, w klasie wiolonczeli Prof. Petera Bucka.

Jest laureatką konkursów: w 2003 roku wygrała konkurs na Najlepszą Interpretację utworów Krzysztofa Pendereckiego na wiolonczelę solo – organizowany przez Akademię Muzyczną w Krakowie; I miejsce w kategorii ‘trio’ w VII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2003); Nagroda Specjalna „Bräuer Optik Spezial Preis für Kammermusik” podczas 13. Internationales Klassikfestival im Allgäu (2005); III nagroda w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006), II nagroda, Srebrny Medal oraz Nagroda Specjalna za interpretację kwartetu Dymitra  Szostakowicza, w 2. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv, Bułgaria (2015).

Beata Urbanek-Kalinowska brała udział w kursach mistrzowskich, m.in pod kierunkiem: Krzysztofa Penderckiego, Stanisława Firleja, Angelici Mai, Petera Bucka. W ramach Junge Künstler Festival Bayreuth, doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem Christiana Eulera; w ramach ABAM Chamber Music Festival /Sibelius Academy Helsinki – pod kierunkiem Marco Ylönena, Ralfa Gothoni oraz Arvida Engegarda.

Beata Urbanek-Kalinowska współpracuje z wybitnymi artystami młodego pokolenia, tworząc formacje kameralne o zróżnicowanym profilu wykonawczym (Messages Quartet, Piotr Wyleżoł Classical Quartet, Trio BLUette, Extrasound Ensemble). Jest również pierwszą wiolonczelistką w Orkiestrze Akademii Beethovenowskiej, którą współtworzy od początku istnienia zespołu.  Jako kameralistka i leader wiolonczel brała udział w licznych festiwalach w kraju i za granicą. W sierpniu 2013 roku, na zaproszenie Nigela Kennedy’ego, Beata Urbanek-Kalinowska wzięła udział w koncercie w Royal Albert Hall w Londynie podczas prestiżowego festiwalu BBC Proms. Jest pierwszą wiolonczelistką w the Orchestra of Life –  założonej w 2010 roku przez Nigela Kennedy’ego. Jako partner duetowy Kennedy’ego wykonywała z nim Inwencje Dwugłosowe J. S. Bacha w opracowaniu na skrzypce i wiolonczelę podczas tras koncertowych w Niemczech, Francji, Szwajcarii oraz w Anglii. Występowała m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Gewandhaus w Lipsku, salach koncertowych filharmonii w Monachium, Kolonii, w Royal Albert Hall, Royal Festival Hall, w Barbican w Londynie, Palais de Congres w Paryżu i wielu innych.  Została zaproszona do współpracy przy nagraniu płyty The Four Elements dla SONY Classical (2011) oraz nowej ‘edycji’ Czterech Pór Roku – The New Four Seasons, A. Vivaldiego, które wydane zostały w październiku 2015.

Od 2007 roku jest asystentem w Katedrze Kameralistyki w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2012 roku otrzymała tytuł doktora sztuki. Pasję i miłość do muzyki kameralnej stara się przekazać studentom Krakowskiej Uczelni oraz uczestnikom Małopolskiej Akademii Talentów, w której jest wykładowcą. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, laureatką stypendium z Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, stypendium Fundacji Zygmunta Zaleskiego a także stypendystką: Towarzystwa Przyjaciół Krakowa w Chicago, Samorządu Wrocławia w dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych Utalentowanych Wrocławian oraz Miasta Krakowa dla Młodych Twórców.

Beata Urbanek- Kalinowska dokonała nagrań dla DUX, SONY Classical, Solo Musica, Universal Music Polska 

 

 

IV KONCERT 

 fot. Kinga Karpati & Daniel Zarewicz

 

RAVEL PIANO DUO: Agnieszka Kozło / Katarzyna Ewa Sokołowska

Jeden z czołowych polskich duetów fortepianowych. Kształcił się pod kierunkiem prof. Mai Nosowskiej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w War­szawie oraz w klasie mistrzowskiej duetu Hansa-Petera Stenzl i Volkera Stenzl w Hochschule für Musik und The­ater Rostock, gdzie w 2005 r. uzyskał dyplom studiów koncertowych (Konzertexam) z najwyższym odzna­czeniem. Na artystyczny rozwój zespołu miały wpływ ponadto spotkania z tak wybitnymi artystami jak: Jan Ekier, Alexander Tamir, Bracha Eden, Berndt Goetzke, Leonard Hokanson, Tomasz Herbut, Kwartet Camerata.

Duet jest laureatem wielu konkursów muzycznych m.in: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Marcopoulo/Grecja (III nagroda – I i II nie przyznano), XI Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku/Czechy (I nagroda oraz nagroda specjalna za wykonanie utworu Franciszka Schuberta), Międzynarodowego Konkursu Muzyki XX i XXI wieku im. Valentino Bucchi w Rzymie (II nagroda).

Artystki prowadzą ożywioną działalność koncertową występując w Polsce i niemal całej Europie. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań oraz kilka wydawnictw płytowych. Szczególne zainteresowanie muzyką francuską zaowocowało wydaniem płyty z utwo­rami Fauré, Debussy’ego, Ravela i Poulenca. Kolejna płyta z udziałem duetu, zawierająca utwory Brahmsa na chór kameralny i duet fortepianowy otrzymała w 2005 r. prestiżowe wyróżnienie Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk. W 2012 r. ukazała się płyta z nagraniem II Symfonii Pawła Łukaszewskiego.

Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na polskim repertuarze duetowym, jego badaniu, wykonawstwie i nagraniach. W ramach tej działalności  duet wykonał wiele koncertów w Europie i Azji oraz nagrał dwie płyty będące początkiem zaplanowanej dłuższej serii. Pierwsza płyta
A Polish Kaleidoscope została uhonorowana nagrodą Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2016.  Również jej kontynuacja A Polish Kaleidoscope 2 w roku 2018 dostała nominację do tej nagrody w dwóch kategoriach: Album roku muzyka kameralna oraz Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej.

Artystki były wielokrotnie stypendystkami Ministra Kul­tury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Zonta International.

Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska zajmują się ponadto pracą pedagogiczną wykładając na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie oraz na licznych kursach muzycznych.

W 2011 roku obie artystki uzyskały stopień doktora sztuk muzycznych.

   

V KONCERT

Krzysztof Książek - Jeden z najciekawszych pianistów swojego pokolenia. Półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015) oraz laureat III nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych (2018).

Triumfator i medalista najwyższych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: Lviv International Chopin Piano Competition – I miejsce, Grand Prix oraz nagroda specjalna (2010);
II American Paderewski Piano Competition – II nagroda, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Paderewskiego (Los Angeles, USA 2013); IX Międzynarodowy Konkurs im. I. J. Paderewskiego – nagroda specjalna dla najlepszego polskiego uczestnika, (Bydgoszcz 2013); Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – I nagroda oraz nagroda specjalna (Warszawa 2013); Concours International de Piano de l'Orchestre Philharmonique du Maroc – III nagroda (Rabat i Casablanca, Maroko 2016); IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Halina Czerny-Stefańska in Memoriam – I nagroda (Poznań 2017).

Występował na licznych festiwalach w kraju i zagranicą, m.in. na: Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju,  Festiwalu „Chopin i Jego Europa”, Festival Chopin à Paris,
New Year Music Festival w Gstaad, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Koncertował w Japonii, Chinach, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech, RPA, USA, Polsce, na Słowacji, Ukrainie i na Węgrzech. 17 marca 2018 roku – w rocznice pierwszego publicznego występu Chopina – wystąpił jako solista z towarzyszeniem Collegium 1704 roku pod  batutą Václava Luksa podczas koncertu „Warszawski Fortepian Chopina”, będącego pierwszą prezentacją kopii instrumentu marki Buchholtz.

Artysta w swoim dorobku ma 3 płyty. W listopadzie 2016 r. ukazała się płyta CD z Koncertem e-moll op. 11 Fryderyka Chopina, który artysta wykonuje wraz z Santander Orchestra pod dyrekcją José Maria Florêncio (wyd. DUX). Jesienią 2017 roku została wydana solowa płyta Krzysztofa Książka z utworami Fryderyka Chopina (wyd. DUX). W 2018 roku w serii The Real Chopin Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina ukazało się premierowe nagranie na kopii warszawskiego fortepianu Fryderyka Chopina: Buchholtza z ok. 1825 roku. Jest to pierwsze nagranie artysty na instrumencie historycznym, na którym na którym poza utworami Chopina prezentuje również kompozycję Karola Kurpińskiego. 

Krzysztof Książek rozpoczął naukę w klasie fortepianu mgr Grażyny Hesko-Kołodzińskiej (PSM I st. im. S. Wiechowicza w Krakowie). Jest absolwentem Akademii Muzycznych w Krakowie i Bydgoszczy w klasie prof. Stefana Wojtasa. Obecnie, w ramach studiów podyplomowych w klasie prof. Arie Vardiego, studiuje w Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover.

Jest stypendystą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Pro Musica Bona, programu stypendialnego "Młoda Polska". W latach 2005-2011 był objęty programem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W marcu 2014 roku otrzymał Stypendium Krystiana Zimermana.

W kręgu jego zainteresowań znajduje się również kameralistyka, której uczył się pod kierunkiem prof. Kai Danczowskiej, mgr Justyny Danczowskiej, dr hab. Sławomira Cierpika, prof. Marii
Szwajger- Kułakowskiej. Występuje w duecie fortepianowym ze swoją żoną Agnieszką Zahaczewską-Książek.

Krzysztof Książek jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

 

fot. Maciej Mulawa

Jakub Jakowicz - gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod którego kierunkiem studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej, prof. Tadeusza Wrońskiego.

Koncertuje od 11 roku życia. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 1998 r., na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego, wystąpił na festiwalu imienia kompozytora w Krakowie, prezentując Capriccio per violino e orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka. W 2001 r. skrzypek zadebiutował z Filharmonikami Monachijskimi pod dyrekcją Pinchasa Steinberga, wykonując I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Od tego czasu występował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orchestra del Maggio Musicale we Florencji, Filharmonią Czeską w Pradze, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, Filharmonią Drezdeńską, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie, Orquesta Nacional w Madrycie, Royal Stockholm Philharmonic, Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo i Concerto Köln. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Pinchas Steinberg, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Yan Pascal Tortelier, Eiji Oue, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Kirill Karabits, Michail Jurowski, Marc Minkowski czy Stefan Solyom. W latach 2009 oraz 2011 na zaproszenie Antoniego Wita artysta brał udział jako solista w tournées koncertowych Orkiestry Filharmonii Narodowej w Wielkiej Brytanii.

Jako kameralista Jakub Jakowicz od lat tworzy duet skrzypcowy z ojcem, Krzysztofem. Od 2000 r. gra z pianistą Bartoszem Bednarczykiem – wspólnie nagrali płyty Subito (Polskie Radio), Beethoven Violin Sonatas (Subito Records), krążek z Partitą Witolda Lutosławskiego (CD Accord) oraz płytę z muzyką kameralną Franza Schuberta (Polskie Radio). Artysta występował ponadto z takimi muzykami, jak Heinz Holliger, Paul Gulda, Jan Krzysztof Broja, Michel Lethiec, Anna Maria Staśkiewicz, Ruth Killius, Katarzyna Budnik-Gałązka, Ryszard Groblewski, Avri Levitan, Ursula Smith, Daniel Müller-Schott, Andrzej Bauer, Rafał Kwiatkowski, Marcin Zdunik, Karol Marianowski oraz Zvi Plesser.

Jest również związany z dwoma kwartetami smyczkowymi: w latach 2008–2014 był prymariuszem Lutosławski Quartet, z którym dokonał m.in. nagrania kompletu kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz, a od 2006 r. jest członkiem Zehetmair Quartet, zespołu stworzonego przez austriackiego skrzypka i dyrygenta Thomasa Zehetmaira. Płyta zespołu (ECM) z utworami Béli Bartóka i Paula Hindemitha otrzymała nagrodę Diapason d’Or de l’Année 2007. Jakub Jakowicz w Zehetmair Quartet występował m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Wigmore Hall w Londynie, Suntory Hall w Tokio, Gulbenkian Center w Lizbonie, Konzerthaus w Wiedniu, Zankel Hall i Y Hall w Nowym Jorku, a także na słynnych festiwalach muzycznych, m.in. w Schleswig-Holstein, Salzburgu, Lucernie, Aldeburgh czy Edynburgu. W 2014 r. zespół otrzymał prestiżową Nagrodę im. Paula Hindemitha Miasta Hanau.

Jakub Jakowicz jest laureatem pierwszych nagród na konkursach skrzypcowych w Lublinie (1993), Wattrelos we Francji (1995) i Takasaki w Japonii (1999). W 2001 r. został jednym z trzech zwycięzców Międzynarodowej Trybuny Młodych Wykonawców w Bratysławie, organizowanej pod auspicjami Europejskiej Unii Radiowej i Międzynarodowej Rady Muzyki UNESCO. W 2002 r. otrzymał nagrodę Fundacji polsko-japońskiej dla najlepiej zapowiadającego się skrzypka młodej generacji. Jest także laureatem Paszportu „Polityki” za rok 2003. W 2007 r. otrzymał nagrodę „Orfeusz” podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”, zaś w roku 2018, w uznaniu za wybitny wkład w upowszechnienie muzyki Witolda Lutosławskiego, został uhonorowany Medalem 100-lecia urodzin kompozytora, przyznawanym przez Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.

Artysta nosi tytuł doktora sztuk muzycznych. Uczy gry skrzypcowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego  w Katowicach. Gra na instrumencie Braci Gand (Paryż, 1859), dzięki uprzejmości Fondation Jerzy Semkow.

 

 

fot. Natalia Jansen

Maria Sławek - (rocznik 1988) - polska skrzypaczka, solistka i kameralistka. Występowała na wielu scenach w Polsce i za granicą. Brała udział w festiwalach: Wawel o zmierzchu w Krakowie, Muzyka w starym Krakowie, Mozartiana w Gdańsku, Festival Internacional de Musique de chambre en Charente we Francji, Festiwal Emanacje (organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego), Letnie Koncerty na Grochowskiej (organizowane przez Sinfonię Varsovię), czy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, na Ukrainie i w USA. Od roku 2007 tworzy duet z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Roberta Schumanna oraz Sergiusza Prokofiewa wydana przez Agencję Koncertowo-Wydawniczą „Castello”. W 2015 ukazał się kolejny album artystów, na którym znalazły się dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga. Płyta ukazała się w wytwórni CD Accord i objęta została patronatem Programu 2. Polskiego Radia. Od 2009 roku współtworzy wyjątkowy zespół - sekstet smyczkowy - wraz z najwybitniejszymi muzykami swojego pokolenia w Polsce - Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim. Nagrania Marii Sławek wielokrotnie prezentowane były na antenie Polskiego Radia zarówno jako transmisje na żywo ze Studia im. W. Lutosławskiego oraz Zamku Królewskiego w Warszawie, jak i w formie prezentacji obydwu nagranych przez nią albumów. Maria Sławek w 2007 roku otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza przyznawaną wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010 i 2013 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Krakowa dla Młodych Twórców Kultury, jest także laureatką nagrody The Georg Solti Foudation.
Maria Sławek kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzyków - Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg. Doskonaliła też swoje umiejętności pod okiem takich artystów, jak: Kaja Danczowska, Maxim Vengerov, czy Wanda Wiłkomirska. Od 2011 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie pracuje na stanowisku asystenta. Tam również w 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych. Artystka gra na instrumencie Charles Francois Gand z pracowni Nicola Lupot ( Paryż 1817).

 

Katarzyna Budnik - absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof.: Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Zatrudniona na stanowisku adiunkta w klasie altówki w macierzystej uczelni. Od lutego 2014 pełni również funkcję lidera grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia. We wrześniu 2013 została laureatką 3 nagrody prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Odniosła również sukcesy w licznych konkursach krajowych i zagranicznych: 47. Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (2008, I nagroda), 15. Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (2008, I nagroda), 8. Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego (2008, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie im. Maxa Rostala w Berlinie (2009, II nagroda) ,Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maxa Regera w Sondershausen (2009, II nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie suity na altówkę solo Maxa Regera) oraz IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka (2010, II nagroda oraz Nagroda Specjalna). Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy (Czechy, Austria, Niemcy, Francja). W 2010 roku brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem. Występowała na wielu renomowanych festiwalach: m.in. w Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej ,,Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Kammermusikfest Lockenhaus (gdzie została zaproszona przez Gidona Kremera). W listopadzie 2013 roku ukazała się jej solowa płyta - Viola Recital, za którą altowilistka otrzymała nagrodę Fryderyk 2014. Za wybitne osiągnięcia otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również stypendystką programu ,,Młoda Polska”. W 2013 roku została nominowana do ,,Paszportów Polityki”.

 

 

Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera.

Jako kameralista współpracuje m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Anną Marią Staśkiewicz, występuje z pianistami Justyną Danczowską, Marcinem Koziakiem, Radosławem Sobczakiem, Agnieszką Kozło . Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”.

Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie, Yerevan Music Perspecitves, East meets West w Korei.

Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora. Ponadto w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się między innymi nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu, a także, z Justyną Danczowską, utworów na wiolonczelę i fortepian w tym Sonaty „Arpeggione” F. Schuberta i „Märchenbilder” Roberta Schumanna.

W roku 2015 wydał płytę z Duetami Ravela, Kodalya i Martinu nagraną z Anną Marią Staśkiewicz.

Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a.

Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski.

Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

 

VI KONCERT 

fot. Paweł Zapendowski-Bitka

Kaja Danczowska - jedna z najwybitniejszych polskich skrzypaczek. Wielokrotnie nagradzana za działalność solistyczną i w dziedzinie kameralistyki. Urodziła się 25 marca 1949 roku w Krakowie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 7 lat u Jana Stasicy, a od ósmego roku życia pracowała pod kierunkiem Eugenii Umińskiej, u której później studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1972 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem. W tym samym roku ukończyła dwuletni kurs mistrzowski w Konserwatorium w Moskwie u Dawida Ojstracha. W 1976 roku, na zaproszenie rządu kanadyjskiego, uczestniczyła w kursie mistrzowskim prowadzonym przez Ruggiero Ricciego.  W 1959 roku otrzymała I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym we Wrocławiu oraz stypendium Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków ufundowane przez Henryka Szerynga, następnie stypendium Pawła Kleckiego, Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego oraz Ministra Kultury i Sztuki. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych: w 1967 roku zdobyła III nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, w 1969 – II nagrodę na Konkursie Skrzypcowym im. Alberto Curciego w Neapolu, w 1970 – II nagrodę na Konkursie Wykonań Muzycznych w Genewie, w 1975 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Radiowym w Monachium, w 1976 – srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli.        

Kaja Danczowska koncertuje od dziewiątego roku życia. Występowała w wielu krajach Europy, obu Ameryk, Azji i Australii, z repertuarem od Antonia Vivaldiego do Krzysztofa Pendereckiego, m.in. pod batutą Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Antoniego Wita. Od 1978 roku jako kameralistka współpracuje z Krystianem Zimermanem. Jako "music adviser" w 1999 roku brała udział w tournée Polish Festival Orchestra Zimermana prezentującej koncerty Fryderyka Chopina oraz w nagraniu płytowym dla Deutsche Grammophon. W 2009 roku, z okazji 100. rocznicy urodzin Grażyny Bacewicz, wzięła udział w zorganizowanej przez Zimermana trasie koncertowej po Polsce. Cały program został nagrany w Akademii Muzycznej w Katowicach dla wytwórni Deutsche Grammophon. W repertuarze kameralnym występowała również m.in. z Heinzem Holligerem, Gidonem Kremerem, Mishą Maiskym.  

Ma bogaty dorobek płytowy. Nagrała m.in. "Koncert skrzypcowy A-dur" Mieczysława Karłowicza z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie pod batutą Antoniego Wita (Le Chant du Monde, 1992), koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę "Lila" Konstantego Regameya z Andrzejem Bauerem i Sinfonią Varsovią pod dyrekcją Wojciech Michniewskiego (Swiss Broadcasting Corporation, 1994), "I i II Koncert skrzypcowy" Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda (Polygram, 1997). Ta ostatnia płyta w 1998 roku wyróżniona została nagrodą Diapason d'Or. Ponadto posiada w swoim dorobku ponad 300 archiwalnych nagrań radiowych, przede wszystkim dla Polskiego Radia i rozgłośni RIAS.  

Kaja Danczowska od 1972 roku prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1997 roku uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Była jurorem międzynarodowych konkursów, m.in. im. Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, w Tokio, Monachium, Nowym Jorku, Wiedniu i im. Carla Augusta Nielsena w Odense.   Została wyróżniona licznymi nagrodami, m.in. w 1976 roku otrzymała Nagrodę Państwową II stopnia, w 1977 – Nagrodę Miasta Krakowa, pięciokrotnie: w 1979, 1991, 1998, 2010, 2013 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (później Kultury i Dziedzictwa Narodowego), w 1982 – Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych, w 1984 – Nagrodę Komitetu do spraw Radia i Telewizji, w 1986 – Złoty Krzyż Zasługi, w 1992 – Nagrodę Wojewody Krakowskiego, w 1998 – Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej, w 1999 – Excellent in Teaching Fundacji Robinsonów, w 2001 – Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, w 2006 – Złoty Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", w 2009 – Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, w 2011 – Nagrodą Prezesa Rady Ministrów. W 2014 roku dzięki staraniom Programu 2 Polskiego Radia i wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ukazał się 7-płytowy album z około pięćdziesięcioma nagraniami archiwalnymi wybranymi spośród całego dorobku fonograficznego artystki. W roku 2015 płyta została nagrodzona statuetką Fryderyka w kategorii Album roku recital solowy.  W 2016 roku odebrała z rąk rektora Akademii Muzycznej w Krakowie tytuł doktora honoris causa.   

 

Justyna Danczowska - urodzona w 1981 roku w Krakowie, naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku sześciu lat u Janiny Żychowicz. W roku 2004 uzyskała dyplom po czteroletnich studiach w Akademii Muzycznej w Bazylei w mistrzowskiej klasie Krystiana Zimermana, a w 2007 ukończyła z wyróżnieniem dwuletnie studia w Akademii Muzycznej w Zurychu w klasie Konstantina Scherbakova. Od roku 2011 swoją pasję i zamiłowanie do muzyki rozwija twórczo na autorskich warsztatach artystycznych Olgi Szwajgier. Wielokrotnie uczestniczyła czynnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Halinę Czerny-Stefańską. W 1997 r. zwyciężyła w Konkursie Pianistycznym im. prof. Ludwika Stefańskiego w Płocku, otrzymując ponadto nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworów Bacha i Beethovena. W 1998 r. zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni. Podczas konkursu dla młodych muzyków w Krakowie w 2000 r. otrzymała I nagrodę oraz nagrodę specjalną PWM-u za najlepsze wykonanie utworu współczesnego. Jako kameralistka otrzymała nagrodę-koncert na festiwalu „Orpheus 2002“ w Zurychu, nagrodę specjalną jury w konkursie muzyki kameralnej w Neuchatel (w 2002 r.) oraz III nagrodę w konkursie muzyki kameralnej w Zurychu „Migros Kulturprozent“ (w 2003 r.) Występowała m. in. z takimi artystami jak Ilya Gringolts, Kaja Danczowska, Bartosz Koziak, Agata Szymczewska oraz Piotr Pławner. W latach 1996-1999 była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, przez trzy kolejne lata otrzymywała Stypendium Twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w roku akademickim 2002/2003 została stypendystką Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. W jej dorobku fonograficznym znajduje się płyta z utworami na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego nagrana wraz z Kają Danczowską w 2007 r. (nominowana do „Fryderyka 2009”), wydany w 2011 r. album z utworami Schuberta, Schumanna, Piatigorskiego i Danczowskiego, które artystka wykonuje wraz z wiolonczelistą Bartoszem Koziakiem oraz nagrana w 2015 roku wraz Aleksandrą Kuls płyta z sonatami na fortepian i skrzypce Beethovena i Brahmsa.
Od 2006 r. pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie jako pianistka-kameralistka.

Justyna Danczowska jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

 

 WSPIERAJĄ NAS
 
Wydarzenie objęło patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 
Wydarzenie objął patronatem Marszałek Województwa Podkarpackiego - pan Władysław Ortyl
   
 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego pochodzących
z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca 
 

Projekt dofinansowano z budżetu Województwa Podkarpackiego  
   
Patronat medialny:

 

 

 

 

 
 
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Skarbona 4, 66-614 Skarbona 
Numer KRS: 0000517330, 
REGON: 081227309
NIP: 9261671867  

e-mail: stowarzyszeniekameralistow@gmail.com 

www.spmk.com.pl 

 

Darmowe wejściówki na wydarzenia: https://evenea.pl/event/rzeszowskajesien/

© 2017 SPMK. All Rights Reserved. Designed By WarpTheme