II edycja festiwalu poświęconego Władysławowi Żeleńskiemu i XIX-wiecznej tradycji salonów muzycznych. Popularny wówczas zwyczaj muzykowania domowego, salonowego, był w Krakowie nie tylko elementem życia kulturalnego, ale także miejscem, gdzie można było rozwijać swobodnie twórczość narodową, podtrzymywać tradycje, uprawiać wspólne wykonawstwo pieśni i utworów. Był także przejawem samoorganizacji społecznej, rozwijanej następnie w formie towarzystw muzycznych i koncertów subskrypcyjnych. Salon był więc aktywną formą zachowania tożsamości kulturowej w dobie braku państwowości. Projekt wpisuje się więc w obchodzoną w 2018 r. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Projekt ma również przywracać pamięć o jednym z narodowych muzycznych wieszczów - Władysławie Żeleńskim. Krakowski kompozytor był nie tylko twórcą, ale także organizatorem życia muzycznego i wychowawcą pokoleń muzyków. Odcisnął piętno na obrazie krakowskiego i polskiego życia kulturalno-intelektualnego. Tegoroczna edycja projektu skupia się nie tylko na osobie samego kompozytora, ale także na jego uczniach: I.J. Paderewskim i Z. Stojowskim. Obaj pianiści I kompozytorzy nie tylko prowadzili ożywioną działalność artystyczną, ale mieli swój aktywny udział w procesie odzyskiwania przez Polskę niepodległości.

Idea przewodnia projektu ukryta jest w jego tytule. Kluczowym staje się pojęcie „salonu“, zdefiniowane przez słynnego pisarza, krytyka, poetę i historyka przełomu XVIII i XIX w. – K.M. Górskiego – jako „zgromadzenie ludzi wpływowych, światowych, wykształconych i wytwornych”. Z kolei, niemal sto lat później, L. Dębicki – znany krakowski publicysta – pisał „życie towarzyskie bywa środkiem politycznym dla łagodzenia sprzeczności, uśmierzania antagonizmów – salon wykwitem i potrzebą wyższej kultury. Złym dzisiejszych czasów znakiem upadek salonu i zanik towarzyskości”. Dlatego w ogólnej koncepcji projektu kryje się próba przywrócenia w świadomości odbiorców potrzeby mądrego, rozwijającego, z dużym potencjałem, intelektualno-wychowawczego spotkania przy słowie i muzyce.

Projekt wyrasta również z potrzeby promocji i docenienia rodzimej twórczości. Panuje mylne przekonanie, iż pomiędzy Chopinem a Szymanowskim w polskiej muzyce nie zdarzyło się nic wartościowego. Twórczość W. Żeleńskiego, nazwanego niegdyś przez Zdzisława Jachimeckiego "ksiąciem polskich kompozytorów", a przez niektórych krytyków uznawanego za polskiego Brahmsa, jest niezwykle wartościowa i świetnie wpisuje się w ówczesne, europejskie wzorce estetyczne.
 
 
Organizatorzy
 
 Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów  
     
Współorganizatorzy
     
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
 
 
Dom Jana Matejki - Muzeum Narodowe w Krakowie   
     
     
Państwowa Szkoła Muzyczna II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie  
     
 
 
 
PROGRAM FESTIWALU:

 

28 października 2018

Sala koncertowa PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9

godz. 19.00: Hanna Hipp (mezzosopran) i Grzegorz Mania (fortepian)

W programie pieśni W. Żeleńskiego, M. Ravela, B. Brittena, M. de Falli, F. Poulenca. 

 

8 listopada 2018 

Sala koncertowa PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9

godz. 19.00: Magdalena Molendowska (sopran) i Julia Samojło (fortepian)

W programie pieśni Z. Stojowskiego, W. Żeleńskiego i S. Moniuszki.

 

15 listopada 2018

prelekcja i koncert: Dom Jana Matejki – Oddział Muzeum Narodowego, ul. Floriańska 41

godz. 18.00 (prelekcja): prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz - wykład w ramach cyklu Czwartki u Matejków

godz. 19.00 (koncert): Maria Sławek (skrzypce) i Marcin Zdunik (wiolonczela)

W programie utwory solowe i duety J.S. Bacha, E. Ysaya, K. Pendereckiego, S. Gubajduliny. 

 

18 listopada 2018 

prelekcja i koncert: Sala koncertowa PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9

godz. 18.00 (prelekcja): dr Małgorzata Sułek

godz. 19.00 (koncert): Bartosz Koziak (wiolonczela), Piotr Kosiński (fortepian)

W programie utwory solowe i wiolonczelowe Z. Stojowskiego, I.J. Paderewskiego i W. Żeleńskiego.

 

22 listopada 2018 

Prelekcja: Dom Jana Matejki – Oddział Muzeum Narodowego, ul. Floriańska 41

godz. 18.00: dr hab. Agnieszka Draus - wykład w ramach cyklu Czwartki u Matejków

Koncert: Sala koncertowa PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9

godz. 19.15: Joanna Konarzewska (skrzypce), Radosław Kurek (fortepian)

W programie sonaty na skrzypce I fortepian I.J. Paderewskiego i J. Brahmsa. 

 

25 listopada 2018

Sala koncertowa PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9

godz. 19.00: Lutosławski Quartet (Bartosz Woroch, Marcin Markowicz, Artur Rozmysłowicz, Maciej Młodawski)

W programie kwartety W. Żeleńskiego, L. van Beethovena i J. Haydna. 

 

Wstęp wolny na wszystkie wydarzenia.

WYKONAWCY

I KONCERT

Hanna Hipp, ciesząca się coraz większym zainteresowaniem, od początku 2018 roku debiutowała w następujących partiach operowych: Isabella (Włoszka w Algierze) w Opéra Orchester National Montpellier, Beatrice (Beatrice i Benedict) w Seattle Opera, gdzie śpiewała także Dorabellę (Così fan tutte); Frances (hrabina Essex w Glorianie) w Teatro Real w Madrycie w reżyserii Sir Davida McVicara oraz Clairon w Capricciow Garsington Opera.

Hanna Hipp ma w 2018/19 ekscytujący: Hänsel (Jaś i Małgosia) w nowej produkcji Antony'ego McDonalda w ramach powrotu do Royal Opera House, Covent Garden, tytułowa rola w Fantasio J. Offenbacha w Garsington Opera, Varvara (Katya Kabanova) w nowej produkcji Stephena Lawlessa w Scottish Opera i Rossweise (Walkiria) z Władimirem Jurowskim i London Philharmonic Orchestra. Na scenach koncertowych Hanna wykonała po raz pierwszy Les nuits d'étéz Orchestre de Chambre de Paris i Symphonieorchester Vorarlberg, a także wystąpiła z Orkiestrą Filharmonii w Oslo i Hamburgu, aby wykonać IX Symfonię Beethovena pod dyrekcją Klausa Mäkelä i Eivinda Gullberga Jensena.

Jako były członek Programu Młodych Artystów Jette Parkerw Royal Opera House (ROH), Covent Garden, Hanna niedawno powróciła do ROH, by "oczarować" partią Magdalene (The Daily Telegraph) w nowej produkcji Kaspera Holtena Die Meistersinger von Nürnberg, pod dyrekcją Sir Antonio Pappano. Wcześniejsze role to Emilia (Otello) i Anna w Les Troyens H. Berlioza, które były również prezentowane na BBC Proms i wydane na DVD przez Opus Arte.

Po swoim debiucie na festiwalu Glyndebourne jako Flora (La Traviata) pod dyrekcją Sir Marka Eldera, wydanym na DVD przez Opus Arte, Hanna powraca od tamtego czasu co sezon jako: Ramiro (La finta giardiniera) na tournéepod dyrekcją Christophera Mouldsa, La chatte i L'écureuil w uznanej produkcji Laurenta Pelly'ego L'enfant et les sortilèges pod dyrekcją Robina Ticciati, Magdalene (Die Meistersinger von Nürnberg) pod dyrekcją Michaela Güttlera, a w 2017 jako Der Komponist (Ariadne auf Naxos) pod dyrekcją Corneliusa Meistera.

Kolejne występy to niedawny debiut w Holenderskiej Operze Narodowej jako Page w Straussowskiej Salome pod dyrekcją Daniele Gatti w nowej inscenizacji Ivo van Hove'a, Mercédès (Carmen) w Teatro alla Scala pod dyrekcją Massimo Zanettiego i Cherubino (Wesele Figara) zarówno na Festiwalu Muzycznym Turku, jak i w produkcji Sir Thomasa Allena w Scottish Opera. Po udanym debiucie w Ameryce Północnej jako Der Komponist w Minnesota Opera, wykonała Isolier w Le comte Ory Rossiniego pod dyrekcją Giacomo Sagripanti w Seattle Opera.

W formie koncertowej Hanna wystąpiła z Orchestre de la Suisse Romande w L'enfant et les sortilèges pod dyrekcją Charlesa Dutoita oraz z Orchestre Philharmonique de Strasbourg w Les Troyens pod dyrekcją Johna Nelsona, nagrywając dla Warner Classics. Hanna jest artystycznie związana z pianistką Emmą Abbate; często współpracują jako duet wykonujący zróżnicowany repertuar z zakresu pieśni. Hanna jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Guildhall School of Music & Drama oraz National Opera Studio w Londynie.

 

Grzegorz Mania - ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco'e, prof. Charles'a Owen'a oraz prof. Caroline Palmer. W 2017 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim uzyskał tytuł doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Praca otrzymała wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 15. edycji konkursu Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UP RP) na pracę naukową z zakresu własności intelektualnej.

Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a także w Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu.

Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysz-tofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome'm Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair'em Be-atson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum'em, Kają Danczowską. Był uczestni-kiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo.

Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem szeregu artykułów prawniczych i muzycznych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla wydawnictwa PWM podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych.

Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu i akompaniator, jako radca prawny współpracuje z kancelarią Grupa Adwokacka (www.grupaadwokacka.com).

II KONCERT 

Magdalena Molendowska – Sopran, absolwentka z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, oraz Kursu Operowego Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie otrzymała Złoty Medal dla najlepszej absolwentki 2012/2013. W 2008 roku była również uczestniczką Opera Studio Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, gdzie pracowała m.in. pod kierunkiem Renaty Scotto. Obecnie pozostaje pod opieką wokalną Yvonne Kenny. W trakcie Kursu Operowego w GSMD pracowała z Rudolfem Piernay. Kursy mistrzowskie odbyła pod kierunkiem takich artystów jak m. in. Gerald Finley, Anita Garanca, Helena Łazarska czy Claudio Desderi. Bogaty repertuar solistki obejmuje pieśni, dzieła oratoryjne i kantatowe. W londyńskiej Sali Barbican prezentowała między innymi pieśni K. Szymanowskiego oraz A. Dvoraka. Na zaproszenie Malcolma Martineau nagrała do jego interpretacji dzieł wszystkich kompozytora, cykl Huit chansons polonaises F. Poulenca. Wielokrotnie dokonywała prawykonań dzieł współczesnych, m. in. kantaty Rythmi Urbani K. Dębskiego czy Vanity L.Stylesa. Jednak jej ukochanym gatunkiem jest opera. Zadebiutowała w 2011 roku na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w operze Jakob Lenz Wolfganga Rihma. W tym teatrze zadebiutowała także w roli pierwszoplanowej, śpiewając tytułową partię w Halce S. Moniuszki. Dziś na stałe współpracuje między innymi z Operą Wrocławską, Operą Krakowską, Operą Podlaską oraz Glyndebourne Festival i Baden-Baden Festspiele.  Artystka wykonywała wiele ról Mozartowskich m.in. Donny Elviry w Don Giovannim, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Hrabiny w Weselu Figara, Vitellii w Łaskawości Tytusa czy Armindy w La Finta Giardiniera. Ma w repertuarze również partie: Małgorzaty i Heleny z opery Mefistofeles A. Boito, Micaëli w Carmen G. Bizeta, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Kurfürstin w Der Vogelhändler C. Zellera, Rosalindy w Zemście Nietoperza J. Straussa i Matki w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka. W 2016 roku po raz pierwszy dała się usłyszeć w roli Toski w operze G. Pucciniego, w produkcji Opery Wrocławskiej. W 2014 Magdalena Molendowska zadebiutowała jako Die Milliner w Der Rosenkavalier i Aninna w Traviacie w premierach zarejestrowanych dla Glyndebourne Festival, a w 2016 odbyła trasę z zespołem Glyndebourne Tour jako Donna Elvira (Don Giovanni).

 

Julia Samojło-Paszkowska - ukończyła Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Tatiany Szebanowej. Następnie odbyła staż artystyczny pod kierunkiem prof. Szábolcsa Esztényiego oraz studia podyplomowe i doktoranckie pod opieką artystyczną prof. Mai Nosowskiej na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Rozwijała swoje umiejętności także pod kierunkiem Ronana O’Hory, Grahama Johnsona i Pameli Lidiard w Guildhall School of Music and Drama w Londynie (stypendium Erasmus oraz prestiżowe dwuletnie wyróżnienie- Guildhall Artist Fellowship). Kursy mistrzowskie odbyła pod kierunkiem takich artystów jak Halina Czerny-Stefańska, Emanuel Krasovsky, Lee Kum-Sing, Alexander Kobrin, Victor Derevianko, Alon Goldstein, Jerome Rose, Roger Vignoles, Julius Drake, Martin Katz. Była pedagogiem gry na fortepianie na City University w Londynie (2011- 2012) oraz w Guildhall School of Music and Drama (2011- 2014). Szeroki repertuar pianistki obejmuje utwory od baroku po najnowsze dzieła takich kompozytorów jak: Thomas Adès, Krzysztof Baculewski, George Benjamin, Harrison Birtwistle, David Bruce, Grzegorz Duchnowski, Matthew Kaner, Oliver Knussen, Ed Nesbit, Julian Philips, Maria Pokrzywińska, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Elżbieta Sikora, Raymond Yiu. Julia Samojło ma w swoim dorobku liczne prawykonania oraz dokonała wielu nagrań dla Biblioteki-Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Radia, DUX, Musica Sacra. W 2010 roku została zaproszona przez Polskie Radio do nagrania Koncertu fortepianowego Stefana Kisielewskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Poskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Obecnie nagrywa wszystkie dzieła na fortepian solo oraz kameralne Krzysztofa Baculewskiego dla firmy DUX. W 2014 roku płyta Pawła Gusnara „Saxophone Varie”, na której znajduje się m.in. nagrane przez Pawła i Julię „Invitation” Marii Pokrzywińskiej, otrzymała nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku- muzyka kameralna do 12 wykonawców”. W listopadzie 2015 roku Julia Samojło zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską. Występowała także m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican Hall, Wigmore Hall, Purcell Room, St. John’s Smith Square w Londynie, Rudolfinum w Pradze, Tel Aviv Museum of Art, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncertowała m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Krzesimira Dębskiego, Jacka Kaspszyka, Aleksandra Liebreicha, Marka Mosia. Od 2006 roku często występuje na festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, cyklach koncertowych „Muzyczne Pory Roku” i „Portrety Kompozytorów”, organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Brała także udział w takich festiwalach, jak: „Warszawska Jesień”, „Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje”, „Radio Autumn” w Pradze, „Oxford Lieder Festival”, „City of London Festival” oraz koncercie finałowym Young Songmakers Almanac Grahama Johnsona w Londynie. Julia Samojło jest laureatką licznych nagród i stypendiów, m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Wykonawców w Atenach, Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Stypendium Prezydenta Miasta Szczecina, Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem LoSa Duo z perkusistą Leszkiem Lorentem, duetu z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską oraz członkiem zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

 

III KONCERT 

Maria Sławek - ( rocznik 1988) polska skrzypaczka, solistka i kameralistka. Występowała na wielu scenach w Polsce i za granicą. Brała udział w festiwalach: Wawel o zmierzchu w Krakowie, Muzyka w starym Krakowie, Mozartiana w Gdańsku, Festival Internacional de Musique de chambre en Charente we Francji, Festiwal Emanacje (organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego), Letnie Koncerty na Grochowskiej (organizowane przez Sinfonię Varsovię), czy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, na Ukrainie i w USA. Od roku 2007 tworzy duet z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Roberta Schumanna oraz Sergiusza Prokofiewa wydana przez Agencję Koncertowo-Wydawniczą „Castello”. W 2015 ukazał się kolejny album artystów, na którym znalazły się dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga. Płyta ukazała się w wytwórni CD Accord i objęta została patronatem Programu 2. Polskiego Radia. Od 2009 roku współtworzy wyjątkowy zespół - sekstet smyczkowy - wraz z najwybitniejszymi muzykami swojego pokolenia w Polsce - Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim. Nagrania Marii Sławek wielokrotnie prezentowane były na antenie Polskiego Radia zarówno jako transmisje na żywo ze Studia im. W. Lutosławskiego oraz Zamku Królewskiego w Warszawie, jak i w formie prezentacji obydwu nagranych przez nią albumów. Maria Sławek w 2007 roku otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza przyznawaną wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010 i 2013 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Krakowa dla Młodych Twórców Kultury, jest także laureatką nagrody The Georg Solti Foudation.
Maria Sławek kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzyków - Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg. Doskonaliła też swoje umiejętności pod okiem takich artystów, jak: Kaja Danczowska, Maxim Vengerov, czy Wanda Wiłkomirska. Od 2011 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie pracuje na stanowisku asystenta. Tam również w 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych. Artystka gra na instrumencie Charles Francois Gand z pracowni Nicola Lupot ( Paryż 1817).

 

Marcin Zdunik - Polski wiolonczelista, solista i kameralista. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych – BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie. Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły – m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia, a także wybitni dyrygenci – np. Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen. Ważną rolę w jego życiu artystycznym odgrywa współpraca z inspirującymi muzykami, m.in. z Nelsonem Goenerem, Gerardem Causse, Krzysztofem Jabłońskim i Krzysztofem Jakowiczem. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World miał przywilej koncertować wspólnie z Gidonem Kremerem i Yuri Bashmetem. Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych. W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury przyznaną przez TVP Kultura. W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J.Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Zdunik na płyty nagrał także również komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC 2014), „Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę” M.Weinberga (z Orkiestrą Sinfonia Varsiovia pod dyr. A.Mustonena; TWON 2015) oraz szereg kompozycji kameralnych. Dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego. Marcin Zdunik kształcił się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Andrzeja Bauera i Juliusa Bergera, zaś wiedzę muzykologiczną zgłębiał studiując na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie sam prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku, posiada również tytuł doktora sztuk muzycznych. Artysta gra na instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.

 

IV KONCERT

Bartosz Koziak jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie „Praska Wiosna”, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. W 2003 roku otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś.

Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera.

Jako kameralista współpracuje m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Anną Marią Staśkiewicz, występuje z pianistami Justyną Danczowską, Marcinem Koziakiem, Radosławem Sobczakiem, Agnieszką Kozło . Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”.

Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie, Yerevan Music Perspecitves, East meets West w Korei.

Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora. Ponadto w dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się między innymi nagrania II Koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, wyróżnione przez magazyn „Pizzicato” w Luksemburgu, a także, z Justyną Danczowską, utworów na wiolonczelę i fortepian w tym Sonaty „Arpeggione” F. Schuberta i „Märchenbilder” Roberta Schumanna.

W roku 2015 wydał płytę z Duetami Ravela, Kodalya i Martinu nagraną z Anną Marią Staśkiewicz.

Bartosz Koziak ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a.

Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski.

Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

 

Piotr Kosiński - krakowski pianista. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Stefana Wojtasa (dyplom z wyróżnieniem). Ukończył również dwuletnie indywidualne studia podyplomowe w klasie fortepianu prof. Arie Vardiego, w ramach programu międzynarodowego w Buchmann-Mehta School of Music na Uniwersytecie w Tel Awiwie.

Zwycięzca I Międzynarodowego Amerykańskiego Konkursu im. I. J. Paderewskiego, który odbył się w maju 2010 roku w Los Angeles, a także laureat wielu nagród i wyróżnień lub finalista na innych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, festiwalach i przesłuchaniach pianistycznych, w tym m. in.: 42. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2008), VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Arthur Rubinstein In Memoriam”w Bydgoszczy (2009), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Palma d’Oro”we Włoszech (2009), Ricard Viñes Concurso Internacional de Piano w Hiszpanii (2009), II Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Halina Czerny-Stefańska in Memoriam”w Poznaniu (2011) i Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2012).

Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pianistów i pedagogów. Otrzymał Stypendium Ministra Kultury, a w latach 2003-2008 znajdował się pod opieką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Brał udział w różnych kursach i festiwalach, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju. Koncertował w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Macedonii, Norwegii, USA i Kanadzie. Występował w prestiżowych salach.

Jako kameralista współpracował z wieloma wybitnymi muzykami, m. in. z Kają Danczowską, Danielem Stabrawą. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

 

V KONCERT 

Joanna Konarzewska - Polska skrzypaczka pochodząca z Łodzi. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole w Odense. W latach 2009-2014 była koncertmistrzem orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Od 2014 roku jest koncertmistrzem orkiestry Filharmonii im. K.Szymanowskiego w Krakowie. W 2014 roku ukończyła klasę solową Konserwatorium Poludniowodunskiego recitalem debiutanckim, podczas którego prezentowała polską i duńską muzykę dwudziestego wieku. Wystep uzyskał najlepsze recenzje i był retransmitowany w duńskim radio DR2. Jest laureatka konkursów muzyki kameralnej i skrzypcowej, m.in. I Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. Eugenii Umińskiej w 2005 roku w Poznaniu, X Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w 2006 roku w Lublinie, I Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentalistów Smyczkowych w 2006 roku w Krakowie. W 2008 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego instrumentalisty smyczkowego podczas ISA objętego programem Wiedeń – Praga – Budapeszt. W 2014 roku wygrała ogólnoduński konkurs Den Danske Strygerkonkurrence (również nagroda przyznawana przez orkiestrę Aarhus Symphony Orchestra). W 2014 roku była koncertmistrzem orkiestry, solistką oraz pedagogiem podczas Carl Nielsen Masterclasses w Danii. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich instrumentalistyki solowej, kameralnej i orkiestrowej, m.in. w Łańcucie, Puławach, Żaganiu, Kołobrzegu, AISOI – Australian International Summer Orchestra Institute w Tasmanii, ISA – Internationale Sommerakademie w Semmering (Austria). Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”. W 2012 i 2013 roku była nominowana do nagrody kulturalnej miasta Gdańsk. Jako solista i koncertmistrz J. Konarzewska ma na swoim koncie współpracę z takimi orkiestrami jak: Odense Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, NOSPR, Orkiestra Filharmonii w Krakowie, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Orkiestra Kameralna Hanseatica, Elbląska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna Progres.

 

Radosław Kurek - od zdobycia wyróżnienia The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Dublinie w 2012 roku oraz zwy-cięstwa XV Międzynarodowego Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach w 2008 roku (wraz z wiolonczelistą Georgyim Lomakovem), Rado-sław Kurek intensywnie pracuje nad poszerzaniem swojego repertuaru. Stale doskonali wyso-kie umiejętności na polu interpretacji muzyki kameralnej i dzieli się swoją wrażliwością z publicznością wykonując muzykę od klasycyzmu do współczesności na starannie przemyśla-nych recitalach solistycznych. 

Owocem wielu muzycznych spotkań pianisty są nagrania dla takich wytwórni płytowych jak niemiecka GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, Narodowy Instytut Fry-deryka Chopina, DUX, Soliton czy BeArTon. 

Artysta uczestniczył w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych, występując zarówno jako solista jak i kameralista w Europie, Ameryce, Azji oraz Afryce. Grywał między innymi z orkiestrami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Wrocław-skiej, Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” oraz Ca-pellą Bygdostiensis pod dyrekcją wielu znakomitości dyrygenckich takich jak Jacek Kasp-szyk, Jose Maria Florencio, Michał Nesterowicz czy Jakub Chrenowicz. 

Radosław Kurek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń pozostając jej asystentem w latach 2008-2009. 

Od jesieni 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta. Tam też w 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. 

 

VI KONCERT

Lutosławski Quartet - zespół odwołujący się swoją nazwą do wielkiego kompozytora XX wieku – Witolda Lutosławskiego – jest jednym z wiodących polskich kwartetów. Od momentu powstania w 2007 roku Lutosławski Quartet szybko ugruntował swoją pozycję, występując na wielu prestiżowych festiwalach: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days, Jazztopad. Wystąpił w renomowanych salach koncertowych: Kioi Hall w Tokio, YST Conservatory w Singapurze, Hangzhou Theatre w Hangzhou, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron w Atenach, Konzerthaus w Berlinie, Bozar oraz Operze Brukselskiej, a także w salach SESC w São Paulo, Filharmonii Narodowej oraz Studiu S1 w Warszawie. Zespół współpracował z paryskim IRCAM – Centre Pompidou.

Kwartet koncertował wspólnie z Garrickiem Ohlssonem, Piotrem Anderszewski, Kevinem Kennerem, Brunem Canino, Michelem Lethiekiem, Tomoko Akasaka, Eugenem Indjicem, Ryszardem Groblewskim, Andrzejem Bauerem oraz z wybitnymi jazzmanami, takimi jak Kenny Wheeler, John Taylor, Uri Caine, Benoît Delbecq.

Zespół nagrywał dla wytworni Naxos, NFM, CD Accord i DUX.

Lutosławski Quartet wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, skupia się przy tym na popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków kwartetu.

Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

 

Gościnnie:

Małgorzata Wasiucionek rozpoczęła swoją edukację muzyczną w Jeleniej Górze pod kierunkiem mgr Ludmiły Sołowiewicz. W 2014 roku z wyróżnieniem ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie prof. Romana Lasockiego, studiowała również na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Pierre’a Amoyala. W 2017 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych, a obecnie pracuje jako adiunkt na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Jako solistka koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą, m.in. orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Podkarpackiej, Białostockiej, Zielonogórskiej z orkiestrą „Amadeus”, Sinfonia Varsovia, ponadto Neue Lausitzer Philharmonie w Görlitz, Loh-Orchester Sondershausen, Orkiestrą Symfoniczną Miasta Cottbus, a także z Orkiestrą Miasta Calgary.

Brała udział w licznych warsztatach i festiwalach muzyki kameralnej, były to m. in.: „Seiji Ozawa International Academy Switzerland”, „International Chamber Music Course and Festival Musica Mundi” w Belgii, III Festiwal Muzyki Polskiej w Campinas (Brazylia), IX i X „Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy” w Książu. W sierpniu 2015 roku brała udział w “Seiji Ozawa Matsumoto Festival”, gdzie występowała na koncertach z okazji 80-tych urodzin Seiji Ozawy. Jest członkiem kwartetu smyczkowego „Messages Quartet”.

Małgorzata jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Jej ostatnie osiągnięcia to: II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Solistów Atlantic Coast Festival - 2016 w Esposende (Portugalia), II miejsce II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej - 2015 w Plovdiv (Bułgaria), IV miejsce na V Międzynarodowym Konkursie im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo - 2015 w Warszawie, III miejsce na XVIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza – 2013 w Łodzi, II etap na XIV Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu - 2011, I miejsce i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Zdzisława Szostaka – „Recitativo e berceuse” na IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka- 2010 w Dąbrowie Górniczej, I miejsce i cztery nagrody specjalne na VII Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini” – 2009 w Legnicy.

Jest laureatką VII oraz XIII programu stypendialnego „Młoda Polska”, programu „zDolny Śląsk” oraz innych stypendiów nadawanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci i Bank Société Générale.

W lutym 2015 roku Kapituła Rektorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina przyznała jej medal „Magna cum laude”.

 

Marcin Markowicz - koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Od 2005 roku dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Ensemble. Studiował w Lubece (u Ch. Edinger), Warszawie (u K. Jakowicza i R. Lasockiego) oraz Bostonie (u R. Totenberga). Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, pracując między innymi pod kierunkiem Idy Haendel, Grigorija Zhislina oraz członków Juilliard Quartet, Cleveland Quartet i Szymanowski Quartet.

Jako solista współpracował z NFM Filharmonią Wrocławską, NOSPR w Katowicach (pod batutą Jacka Kaspszyka, Michała Klauzy, Tomasa Hanusa, Benjamina Shwartza) oraz z Filharmonią Sudecką, zespołami z Krakowa i Solingen.

Występując w roli solisty i kameralisty, był uczestnikiem wielu festiwali, na przykład Hong Kong Festival of Performing Arts, Tongyeong International Music Festival, Warszawska Jesień, Łańcuch, Forum Lutosławskiego, Ankara Music Festival, Wratislavia Cantans, Klara Festival w Brukseli oraz Kneisel Hall Chamber Music Festival w USA. Jako kameralista współpracuje z takimi artystami, jak Bruno Canino, Garrick Ohlsson, Piotr Anderszewski, Kevin Kenner, Jose Gallardo, Krzysztof Jakowicz, Michel Lethiec, Bartłomiej Nizioł, Mats Lidström, Tomoko Akasaka, Vladimir Mendelssohn, Agata Szymczewska, Uri Caine, Mark Feldman, Benoit Delbeque.

Koncertował w większości krajów Europy, w USA, RPA, Chinach, Japonii, Singapurze, Hong Kongu, Korei Południowej i Brazylii, występując w takich salach, jak Konzerthaus (Berlin), Bozar (Bruksela), Kioi Hall (Tokio), Forbidden City Concert Hall (Pekin), Megaron (Ateny), Megaron (Saloniki), Cite de la Musique (Paryż), Filharmonia Narodowa, Sala S1 im. W. Lutosławskiego (Warszawa), sala NOSPR.

Od 2009 roku koncertmistrz gościnny Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Krakowie. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym NFM Akademii Orkiestrowej.

W latach 2009–2010 i 2013–2014 był wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadzi kursy skrzypcowe i kameralne w Polsce, Włoszech, Grecji, Singapurze, Turcji i Korei Południowej. Jest także jurorem Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu. Nagrywał dla Naxos, CD Accord, DUX, NFM oraz Polskiego Radia. Wciela się również w rolę kompozytora – w 1999 roku otrzymał wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie. Jego utwory były wykonywane na festiwalach w wielu krajach Europy i Azji, a także w USA i Brazylii. Zamówienia kompozytorskie otrzymał między innymi od festiwalu Wratislavia Cantans, Kwartetu Śląskiego, Agaty Szymczewskiej oraz Lutosławski Quartet. Autor muzyki do spektakli teatralnych i filmów (13 sierpnia '44 M. Bramy oraz Wrzątek A. Casianova).

 

Artur Rozmysłowicz - urodzony w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego. W latach 2004-2006 stypendysta Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie mistrzowskiej prof. Jacka Glickmana. Jako muzyk solista na stałe związany jest z Orkiestrą Symfoniczną NFM.

Doskonalił swe umiejętności m.in. u P. Zukermana, M. Tree, S. Kamasy, S. Popowa, członków Guarneri Quartet, Takács Quartet, Heine Quartet oraz Kwartetu Śląskiego.

Zapraszany na festiwale muzyczne, takie jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble, Wratislavia Cantans, Festiwal Beethovenowski, Łańcuch, La Frentana, Jazztopad, Pacific Music Festival (Sapporo, Japonia), Paxos International Music Festival (Grecja), festiwal Muzyka na Szczytach, Chopin i jego Europa, Muzyczne Przestrzenie, Tansmania, Klara Festival w Brukseli. Jako kameralista występował również na festiwalach teatralnych, m.in. Edinburgh Festival Fringe, SESC Belenzinho (São Paulo). Współpracował z London Symphony Orchestra, National Basque Orchestra, Sinfonia Juventus, Polską Orkiestrą Radiową, World Orchestra For Peace. Koncertował z wieloma wybitnymi dyrygentami, m.in: Jackiem Kaspszykiem, Gabrielem Chmurą, Michaelem Tilsonem Thomasem, Valerym Gergievem, sir Colinem Davisem, Yakovem Kreizbergiem. Występował w większości krajów Europy, Azji oraz obu Ameryk.

 

Maciej Młodawski - urodził się w 1981 roku w Warszawie. Koncertmistrz wiolonczel Orkiestry Symfonicznej NFM i członek Lutosławski Quartet. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i prof. Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem). Studiował również gościnnie w Hochschule für Musik Augsburg pod kierunkiem Juliusa Bergera i Sebastiana Hessa. Jest laureatem Konkursu Wiolonczelowego im. D. Danczowskiego w Poznaniu oraz Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. Jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, m.in. inaugurując sezon 2008/2009 pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, był także jednym z dwóch solistów (obok Garricka Olsohna) na trzytygodniowym tournée orkiestry po Stanach Zjednoczonych. Dokonał również polskiego prawykonania utworu Ståle Kleiberga Dopo na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową. Koncertuje w Polsce i za granicą jako członek Lutosławski Quartet, a także w duecie z pianistką Agnieszką Przemyk-Bryłą. Jako solista i kameralista brał udział m.in. w festiwalach Wratislavia Cantans, Ensemble, Muzyka na szczytach, Łańcuch, Forum Lutosławskiego, Hong Kong Arts Festival czy Klara Festival w Brukseli, a także innych festiwalach w Polsce, Turcji, Grecji, Belgii, Chinach i Korei Płd. Występował również w wielu innych krajach Europy i Azji.

Dokonał wielu nagrań płytowych jako pierwszy wiolonczelista orkiestry symfonicznej, jak również z Lutosławski Quartet. Na nominowanej do Fryderyka płycie Witold Lutosławski – Opera Omnia 01 znajduje się też jego wykonanie Wariacji Sacherowskiej oraz Bukoliki (na altówkę i wiolonczelę nagrane z Arturem Rozmysłowiczem).

 

 

PRELEGENCI

prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, muzykolog, wszystkie stopnie naukowe uzyskała w Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie pracuje od 1973 roku. Jej mentorami byli dr Elżbieta Dziębowska i prof. dr hab. Michał Bristiger, a w Konserwatorium Paryskim Olivier Messiaen.  W Instytucie Muzykologii UJ kieruje Zakładem Myśli o Muzyce i Recepcji Muzyki. Jej badania obejmują historię twórczości muzycznej i myśli o muzyce w XIX-XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem nauki i kultury muzycznej w Krakowie. 

 

 

Agnieszka Draus - teoretyk muzyki, adiunkt w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie, sekretarz w Zarządzie Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, dyplomowany nauczyciel przedmiotów ogólnomuzycznych w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, wiceprezes Fundacji Pro Musica Bona. W dotychczasowej działalności naukowej koncentruje się z jednej strony na problematyce muzyki sakralnej, ze szczególnym uwzględnieniem sakralnego teatru muzycznego w twórczości najwybitniejszego krakowskiego kompozytora – Krzysztofa Pendereckiego (za pracę magisterską nt. jego opery Raj utracony otrzymała Nagrodę Miasta Krakowa) oraz największego, niemieckiego twórcy współczesnego – Karlheinza Stockhausena (za pracę doktorską nt. jego cyklu operowego Licht otrzymała Nagrodę ZKP im. ks. prof. Hieronima Feichta). Z drugiej strony bada twórczość Witolda Lutosławskiego, Marka Stachowskiego i Pawła Mykietyna. Obok ponad 30 artykułów w wydawnictwie Akademii Muzycznej w Krakowie opublikowała dwie książki: (1.) Cykl sceniczny “Licht” Karlheinza Stockhausena. Muzyczny teatr świata 2011, oraz (2.) Brzmienie i sens. Studia nad twórczością Marka Stachowskiego 2016 – nominowaną do Nagrody im. Jana Długosza.
Prowadzi zajęcia ze studentami i młodzieżą szkolną w zakresie historii muzyki, literatury, analizy muzycznej i metodologii pracy naukowej oraz kształcenia słuchu, harmonii i metodyki prowadzenia zajęć ogólnomuzycznych. Aktywnie działa przy organizacji projektów w macierzystych instytucjach jak i popularyzując muzykę w innych instytucjach edukacyjnych.

 

 

Małgorzata Sułek – dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, polonistka, kulturoznawczyni i muzykolog. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół literatury i muzyki XIX-XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień korespondencji sztuk, muzycznych interpretacji poezji Adama Mickiewicza, twórczości Stanisława Moniuszki oraz Witolda Lutosławskiego, a także estetyki realizmu socjalistycznego. Autorka książek Pieśni masowe Witolda Lutosławskiego w kontekście doktryny realizmu socjalistycznego (Musica Iagellonica, Kraków 2010) oraz Stanisław Moniuszko i inni kompozytorzy wobec poezji Adama Mickiewicza. Studium komparatystyczne (Musica Iagellonica, Kraków 2016). Kierownik projektu Muzyka Witolda Lutosławskiego w „teatrze wyobraźni; jej funkcja i znaczenie w słuchowiskach radiowych (konkurs Preludium, Narodowe Centrum Nauki). Pracownik Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

  

 

WSPIERAJĄ NAS
 
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa
   
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego 
   
Współpraca redakcyjna:
Patronat medialny:

 
 
 
 
 

 Do ściągnięcia zeszłoroczna publikacja "Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny"

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Skarbona 4, 66-614 Skarbona 
Numer KRS: 0000517330, 
REGON: 081227309
NIP: 9261671867  

e-mail: stowarzyszeniekameralistow@gmail.com

www.spmk.com.pl

 
© 2017 SPMK. All Rights Reserved. Designed By WarpTheme