Projekt ma na celu przywrócenie pamięci o tradycji salonów muzycznych, żywej w XIX wieku. Popularny wówczas zwyczaj muzykowania domowego, salonowego, był w Krakowie nie tylko elementem życia kulturalnego, ale także miejscem, gdzie można było rozwijać swobodnie twórczość narodową, podtrzymywać tradycje, uprawiać wspólne wykonawstwo pieśni i utworów. Był także przejawem samoorganizacji społecznej, rozwijanej następnie w formie towarzystw muzycznych i koncertów subskrypcyjnych. Salon był więc aktywną formą zachowania tożsamości kulturowej w dobie braku państwowości.
Projekt odnosi się do obyczajów kulturowych XIX w. i żywej wówczas tradycji salonów muzycznych. Punktem wyjścia jest dom rodzinny Matejków - ojciec J. Matejki był muzykiem i nauczycielem. Sam Jan Matejko miał również - w zamyśle rodziców - zostać muzykiem. Pomimo wyboru malarstwa, jego związki z muzyką pozostały żywe, czego przejawem była przyjaźń z W. Żeleńskim, kompozytorem i animatorem życia muzycznego, inicjatorem powołania krakowskiej Akademii Muzycznej. 
Idea przewodnia projektu ukryta jest w jego tytule. Kluczowym staje się pojęcie „salonu“, zdefiniowane przez słynnego pisarza, krytyka, poetę i historyka przełomu XVIII i XIX w. – K.M. Górskiego – jako „zgromadzenie ludzi wpływowych, światowych, wykształconych i wytwornych”. Z kolei, niemal sto lat później, L. Dębicki – znany krakowski publicysta – pisał „życie towarzyskie bywa środkiem politycznym dla łagodzenia sprzeczności, uśmierzania antagonizmów – salon wykwitem i potrzebą wyższej kultury. Złym dzisiejszych czasów znakiem upadek salonu i zanik towarzyskości”. Dlatego w ogólnej koncepcji projektu kryje się próba przywrócenia w świadomości odbiorców potrzeby mądrego, rozwijającego, z dużym potencjałem, intelektualno-wychowawczego spotkania przy słowie i muzyce.
 
 
Organizatorzy
 
 Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów  
     
Współorganizatorzy
     
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
 
 
Dom Jana Matejki - Muzeum Narodowe w Krakowie   
     
     
Państwowa Szkoła Muzyczna II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie  
     
 
 
 
9 listopada 2017
18.00 - wykład pana Macieja Negreya poświęcony Władysławowi Żeleńskiemu (aula PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9)
19.00 - recital w wykonaniu Magdaleny Molendowskiej (sopran) i Julii Samojło-Paszkowskiej (fortepian) - w programie pieśni m.in. W. Żeleńskiego, S. Moniuszki, C. Cui (sala koncertowa PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9)
 
19 listopada 2017
18.00 - wykład dr Małgorzaty Sułek poświęcony tradycji muzykowania salonowego (Instytut Muzykologii UJ, ul. Westerplatte 10)
19.00 - Koncert kwartetu fortepianowego w składzie: Maria Sławek (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela), Grzegorz Mania (fortepian) - w programie kwartety fortepianowe W. Żeleńskiego i R. Schumanna (sala koncertowa PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9).
 
23 listopada 2017
18.00 - wykład pani Marty Kłak-Ambrożkiewicz, kustosza Domu Jana Matejki, poświęcony przyjaźni Jana Matejki i Władysława Żeleńskiego oraz muzycznym tradycjom domu Matejków (Dom Jana Matejki - Muzeum Narodowe w Krakowie, ul. Floriańska 41, wykład w ramach cyklu Czwartki u Matejków
19.00 - koncert tria fortepianowego w składzie: Piotr Różański (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela) - utwory W. Żeleńskiego, A. Dvoraka i J. Brahmsa (sala koncertowa PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie).
 
Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach projektu jest bezpłatny.

WYKONAWCY

 

Magdalena Molendowska – Sopran, absolwentka z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, oraz Kursu Operowego Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie otrzymała Złoty Medal dla najlepszej absolwentki 2012/2013. W 2008 roku była również uczestniczką Opera Studio Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, gdzie pracowała m.in. pod kierunkiem Renaty Scotto. Obecnie pozostaje pod opieką wokalną Yvonne Kenny. W trakcie Kursu Operowego w GSMD pracowała z Rudolfem Piernay. Kursy mistrzowskie odbyła pod kierunkiem takich artystów jak m. in. Gerald Finley, Anita Garanca, Helena Łazarska czy Claudio Desderi. Bogaty repertuar solistki obejmuje pieśni, dzieła oratoryjne i kantatowe. W londyńskiej Sali Barbican prezentowała między innymi pieśni K. Szymanowskiego oraz A. Dvoraka. Na zaproszenie Malcolma Martineau nagrała do jego interpretacji dzieł wszystkich kompozytora, cykl Huit chansons polonaises F. Poulenca. Wielokrotnie dokonywała prawykonań dzieł współczesnych, m. in. kantaty Rythmi Urbani K. Dębskiego czy Vanity L.Stylesa. Jednak jej ukochanym gatunkiem jest opera. Zadebiutowała w 2011 roku na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w operze Jakob Lenz Wolfganga Rihma. W tym teatrze zadebiutowała także w roli pierwszoplanowej, śpiewając tytułową partię w Halce S. Moniuszki. Dziś na stałe współpracuje między innymi z Operą Wrocławską, Operą Krakowską, Operą Podlaską oraz Glyndebourne Festival i Baden-Baden Festspiele.  Artystka wykonywała wiele ról Mozartowskich m.in. Donny Elviry w Don Giovannim, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Hrabiny w Weselu Figara, Vitellii w Łaskawości Tytusa czy Armindy w La Finta Giardiniera. Ma w repertuarze również partie: Małgorzaty i Heleny z opery Mefistofeles A. Boito, Micaëli w Carmen G. Bizeta, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Kurfürstin w Der Vogelhändler C. Zellera, Rosalindy w Zemście Nietoperza J. Straussa i Matki w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka. W 2016 roku po raz pierwszy dała się usłyszeć w roli Toski w operze G. Pucciniego, w produkcji Opery Wrocławskiej. W 2014 Magdalena Molendowska zadebiutowała jako Die Milliner w Der Rosenkavalier i Aninna w Traviacie w premierach zarejestrowanych dla Glyndebourne Festival, a w 2016 odbyła trasę z zespołem Glyndebourne Tour jako Donna Elvira (Don Giovanni).

 

Julia Samojło-Paszkowska - ukończyła Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Tatiany Szebanowej. Następnie odbyła staż artystyczny pod kierunkiem prof. Szábolcsa Esztényiego oraz studia podyplomowe i doktoranckie pod opieką artystyczną prof. Mai Nosowskiej na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Rozwijała swoje umiejętności także pod kierunkiem Ronana O’Hory, Grahama Johnsona i Pameli Lidiard w Guildhall School of Music and Drama w Londynie (stypendium Erasmus oraz prestiżowe dwuletnie wyróżnienie- Guildhall Artist Fellowship). Kursy mistrzowskie odbyła pod kierunkiem takich artystów jak Halina Czerny-Stefańska, Emanuel Krasovsky, Lee Kum-Sing, Alexander Kobrin, Victor Derevianko, Alon Goldstein, Jerome Rose, Roger Vignoles, Julius Drake, Martin Katz. Była pedagogiem gry na fortepianie na City University w Londynie (2011- 2012) oraz w Guildhall School of Music and Drama (2011- 2014). Szeroki repertuar pianistki obejmuje utwory od baroku po najnowsze dzieła takich kompozytorów jak: Thomas Adès, Krzysztof Baculewski, George Benjamin, Harrison Birtwistle, David Bruce, Grzegorz Duchnowski, Matthew Kaner, Oliver Knussen, Ed Nesbit, Julian Philips, Maria Pokrzywińska, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Elżbieta Sikora, Raymond Yiu. Julia Samojło ma w swoim dorobku liczne prawykonania oraz dokonała wielu nagrań dla Biblioteki-Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Radia, DUX, Musica Sacra. W 2010 roku została zaproszona przez Polskie Radio do nagrania Koncertu fortepianowego Stefana Kisielewskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Poskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Obecnie nagrywa wszystkie dzieła na fortepian solo oraz kameralne Krzysztofa Baculewskiego dla firmy DUX. W 2014 roku płyta Pawła Gusnara „Saxophone Varie”, na której znajduje się m.in. nagrane przez Pawła i Julię „Invitation” Marii Pokrzywińskiej, otrzymała nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku- muzyka kameralna do 12 wykonawców”. W listopadzie 2015 roku Julia Samojło zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską. Występowała także m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Barbican Hall, Wigmore Hall, Purcell Room, St. John’s Smith Square w Londynie, Rudolfinum w Pradze, Tel Aviv Museum of Art, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncertowała m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Krzesimira Dębskiego, Jacka Kaspszyka, Aleksandra Liebreicha, Marka Mosia. Od 2006 roku często występuje na festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, cyklach koncertowych „Muzyczne Pory Roku” i „Portrety Kompozytorów”, organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich. Brała także udział w takich festiwalach, jak: „Warszawska Jesień”, „Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje”, „Radio Autumn” w Pradze, „Oxford Lieder Festival”, „City of London Festival” oraz koncercie finałowym Young Songmakers Almanac Grahama Johnsona w Londynie. Julia Samojło jest laureatką licznych nagród i stypendiów, m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Wykonawców w Atenach, Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Stypendium Prezydenta Miasta Szczecina, Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem LoSa Duo z perkusistą Leszkiem Lorentem, duetu z wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską oraz członkiem zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

 

Maria Sławek - ( rocznik 1988) polska skrzypaczka, solistka i kameralistka. Występowała na wielu scenach w Polsce i za granicą. Brała udział w festiwalach: Wawel o zmierzchu w Krakowie, Muzyka w starym Krakowie, Mozartiana w Gdańsku, Festival Internacional de Musique de chambre en Charente we Francji, Festiwal Emanacje (organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego), Letnie Koncerty na Grochowskiej (organizowane przez Sinfonię Varsovię), czy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, na Ukrainie i w USA. Od roku 2007 tworzy duet z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami Roberta Schumanna oraz Sergiusza Prokofiewa wydana przez Agencję Koncertowo-Wydawniczą „Castello”. W 2015 ukazał się kolejny album artystów, na którym znalazły się dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga. Płyta ukazała się w wytwórni CD Accord i objęta została patronatem Programu 2. Polskiego Radia. Od 2009 roku współtworzy wyjątkowy zespół - sekstet smyczkowy - wraz z najwybitniejszymi muzykami swojego pokolenia w Polsce - Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim. Nagrania Marii Sławek wielokrotnie prezentowane były na antenie Polskiego Radia zarówno jako transmisje na żywo ze Studia im. W. Lutosławskiego oraz Zamku Królewskiego w Warszawie, jak i w formie prezentacji obydwu nagranych przez nią albumów. Maria Sławek w 2007 roku otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza przyznawaną wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010 i 2013 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Krakowa dla Młodych Twórców Kultury, jest także laureatką nagrody The Georg Solti Foudation.
Maria Sławek kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzyków - Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg. Doskonaliła też swoje umiejętności pod okiem takich artystów, jak: Kaja Danczowska, Maxim Vengerov, czy Wanda Wiłkomirska. Od 2011 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie pracuje na stanowisku asystenta. Tam również w 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych. Artystka gra na instrumencie Charles Francois Gand z pracowni Nicola Lupot ( Paryż 1817).

 

Katarzyna Budnik-Gałązka - Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Zatrudniona na stanowisku adiunkta w klasie altówki macierzystej uczelni. Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy. W 2010 roku brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem. Występowała na wielu renomowanych festiwalach: m.in. w Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Kammermusikfest Lockenhaus (gdzie została zaproszona przez Gidona Kremera). W listopadzie 2013 roku ukazała się jej solowa płyta - Viola Recital, za którą otrzymała nagrodę Fryderyk 2014. Za wybitne osiągnięcia otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  Jest również stypendystką programu Młoda Polska. W 2013 roku została nominowana do Paszportów Polityki. Od 2014 roku Katarzyna Budnik-Gałązka jest na stanowisku lidera grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia. Nagrody i wyróżnienia: I nagroda na 47. Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (2008), I nagroda na XV Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (2008), I nagroda na VIII Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego (2008), II nagroda Międzynarodowym Konkursie im. Maxa Rostala w Berlinie (2009), II nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie suity na altówkę solo Maxa Regera na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maxa Regera w Sondershausen (2009), I nagroda oraz nagroda specjalna na IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka (2010), III nagroda konkursu ARD w Monachium (2013)

 

Marcin Zdunik - Polski wiolonczelista, solista i kameralista. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych – BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie. Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły – m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia, a także wybitni dyrygenci – np. Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen. Ważną rolę w jego życiu artystycznym odgrywa współpraca z inspirującymi muzykami, m.in. z Nelsonem Goenerem, Gerardem Causse, Krzysztofem Jabłońskim i Krzysztofem Jakowiczem. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World miał przywilej koncertować wspólnie z Gidonem Kremerem i Yuri Bashmetem. Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych. W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury przyznaną przez TVP Kultura. W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J.Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Zdunik na płyty nagrał także również komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC 2014), „Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę” M.Weinberga (z Orkiestrą Sinfonia Varsiovia pod dyr. A.Mustonena; TWON 2015) oraz szereg kompozycji kameralnych. Dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego. Marcin Zdunik kształcił się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Andrzeja Bauera i Juliusa Bergera, zaś wiedzę muzykologiczną zgłębiał studiując na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie sam prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku, posiada również tytuł doktora sztuk muzycznych. Artysta gra na instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.

 

Grzegorz Mania - ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. W 2017 r. uzyskał tytuł doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Martina Rosco'e, prof. Charles'a Owen'a oraz prof. Caroline Palmer. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a także w Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu „Emanacje” oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu. Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buck’iem, Anthonym Spiri’m, Triem Altenberg, Jerome'm Rose’m, Wolfgangiem Redik’iem, Ewą Bukojemską, Alisdair'em Beatson’em, Carole Pressland, Victorem Rosenbaum'em, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. 

 

Joanna Konarzewska - Polska skrzypaczka pochodząca z Łodzi. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole w Odense. W latach 2009-2014 była koncertmistrzem orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Od 2014 roku jest koncertmistrzem orkiestry Filharmonii im. K.Szymanowskiego w Krakowie. W 2014 roku ukończyła klasę solową Konserwatorium Poludniowodunskiego recitalem debiutanckim, podczas którego prezentowała polską i duńską muzykę dwudziestego wieku. Wystep uzyskał najlepsze recenzje i był retransmitowany w duńskim radio DR2. Jest laureatka konkursów muzyki kameralnej i skrzypcowej, m.in. I Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. Eugenii Umińskiej w 2005 roku w Poznaniu, X Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w 2006 roku w Lublinie, I Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentalistów Smyczkowych w 2006 roku w Krakowie. W 2008 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego instrumentalisty smyczkowego podczas ISA objętego programem Wiedeń – Praga – Budapeszt. W 2014 roku wygrała ogólnoduński konkurs Den Danske Strygerkonkurrence (również nagroda przyznawana przez orkiestrę Aarhus Symphony Orchestra). W 2014 roku była koncertmistrzem orkiestry, solistką oraz pedagogiem podczas Carl Nielsen Masterclasses w Danii. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich instrumentalistyki solowej, kameralnej i orkiestrowej, m.in. w Łańcucie, Puławach, Żaganiu, Kołobrzegu, AISOI – Australian International Summer Orchestra Institute w Tasmanii, ISA – Internationale Sommerakademie w Semmering (Austria). Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”. W 2012 i 2013 roku była nominowana do nagrody kulturalnej miasta Gdańsk. Jako solista i koncertmistrz J. Konarzewska ma na swoim koncie współpracę z takimi orkiestrami jak: Odense Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, NOSPR, Orkiestra Filharmonii w Krakowie, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Orkiestra Kameralna Hanseatica, Elbląska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna Progres.

 

Rafał Kwiatkowski - wiolonczelista, zwycięzca I nagród na międzynarodowych konkursach w Nowym Jorku, Baltimore, Lipsku, Lubljanie, Viňa del Mar (Chile), Kuhmo (Finlandia) oraz II nagrody na Konkursie Paulo Cello w Helsinkach. Laureat Paszportu Polityki, czterech Fryderyków oraz nagrody Fundacji Kultury Polskiej. Koncertował jako solista w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji - w Japonii wystąpił m.in. z recitalem w tokijskiej w Suntory Hall. Po nowojorskim debiucie recitalowym w Y Hall oraz koncercie kameralnym w Carnegie Hall (1999) wielokrotnie odbył tournee koncertowe po USA. Występował na renomowanych festiwalach w Polsce, Niemczech, Czechach, Finlandii, Rosji, Macedonii, Libanie, Puerto Rico i Chile. Koncertował jako solista z wieloma zagranicznymi orkiestrami - m.in. w Los Angeles, Bogocie, Santiago, Moskwie, Helsinkach, Budapeszcie, Palermo, Astanie, oraz z Filharmonią Monachijską a w kraju regularnie występuje i nagrywa z tak wspaniałymi zespołami jak Sinfonia Varsovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonietta Cracovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa oraz Filharmonia Narodowa, z którą z wielkim powodzeniem debiutował pod dyr. Stanisława Skrowaczewskiego. Sukces ten zaowocował zaproszeniami na zagraniczne tournee koncertowe z Orkiestrą FN oraz nagraniem CD z Koncertem W. Lutosławskiego pod dyr. Antoniego Wita, które prócz polskich Fryderyków otrzymało wiele europejskich wyróżnień. Był solistą w koncertach symfonicznych promujących polską kulturę u progu przystąpienia Polski do EU, które odbyły się w Kopenhadze (Tivoli Hall), Helsinkach i Bazylei. W 2001 r. wiolonczelista wykonał w Berlinie Koncert Altówkowy Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora, oraz uczestniczył w polskim prawykonaniu Concerto Grosso. Od tego czasu Penderecki regularnie zaprasza młodego artystę do polskich i zagranicznych wykonań swoich Koncertów, jak również do ich rejestracji płytowych. Poza działalnością solistyczną Rafał Kwiatkowski z zamiłowaniem uprawia kameralistykę - miał przyjemność współtworzyć na światowych estradach z takimi osobowościami jak Christoph Eschenbach, Maxim Vengerov czy Krystian Zimerman, z którym w 2009 r. zagrał serię koncertów uwieńczoną nagraniem płyty dla Deutsche Grammophon. W ciągu ostatnich kilkunastu lat nawiązał kameralną współpracę z większością najwybitniejszych polskich artystów. Wielokrotnie koncertował w trio z Vadimem Brodskim i Waldemarem Malickim (m.in. w Wiedniu i Kopenhadze) oraz wspólnie z Konstantym Kulką, Krzysztofem Bąkowskim i Krzysztofem Jabłońskim został członkiem Kwintetu Warszawskiego reaktywowanego po dwudziestu latach przez Stefana Kamasę (zespół zdobył niegdyś światową renomę z Władysławem Szpilmanem na czele). Wiolonczelista doświadczył również nieco innego wymiaru kameralistyki koncertując i nagrywając CD Polanna z Anną Marią Jopek u boku takich gwiazd jak m.in. Gil Goldstein, Gonzalo Rubalcaba czy Krzysztof Herdzin. Rafał Kwiatkowski prowadzi od 2005 r. działalność pedagogiczną w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina.

 

Piotr Różański - ukończył studia licencjackie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń oraz studia magisterskie w klasie prof. Ewy Bukojemskiej w tej samej uczelni. W zakresie kameralistyki kształcił się przez pięć lat w kl. prof. Janiny Romańskiej-Werner. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuki. Obecnie jest asystentem w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem w POSM II st. im. F. Chopina w Krakowie.  Piotr Różański jest laureatem licznych konkursów pianistycznych, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych (m.in. XXXVIII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina, Warszawa 2006 - I nagroda; Konkurs Pianistyczny o stypendium fundacji YAMAHA, Gdańsk 2008 - I nagroda). Jest również półfinalistą Piano-e-Competition w Minneapolis (USA) 2009; Konkursu Euroradia w Bratysławie (jako polski reprezentant) 2009 oraz Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach 2011. Koncertował w Polsce, USA, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Francji i na Litwie. Jako kameralista współpracował m. in. z Kają Danczowską, Marią Sławek, Grzegorzem Manią, Piotrem Reichertem, Marcinem Zdunikiem, Robertem Kabarą, Aleksandrą Lelek, Piotrem Lato, Agatą Kucz. Występował na festiwalach: „Winners and Masters”, „Chopin i jego Europa”, „Premia Filharmonii Łódzkiej”, „Wawel o zmierzchu”, „Muzyka latem”, „Mozartiana”, „Muzyka w Starym Krakowie”, „Emanacje”, Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Eugene`a Indijca, Dinę Yoffe, Aleksieja Orłowieckiego, Paula Badura-Skoda, Joaquina Soriano, Thomasaii Ungara, Eleanor Wong. Piotr Różański jest laureatem kilku konkursów kameralnych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi 2010 oraz Niezależnego Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych w Kijowie 2010.

 

PRELEGENCI

 

 

 

Małgorzata Sułek – dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, polonistka, kulturoznawczyni i muzykolog. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół literatury i muzyki XIX-XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień korespondencji sztuk, muzycznych interpretacji poezji Adama Mickiewicza, twórczości Stanisława Moniuszki oraz Witolda Lutosławskiego, a także estetyki realizmu socjalistycznego. Autorka książek Pieśni masowe Witolda Lutosławskiego w kontekście doktryny realizmu socjalistycznego (Musica Iagellonica, Kraków 2010) oraz Stanisław Moniuszko i inni kompozytorzy wobec poezji Adama Mickiewicza. Studium komparatystyczne (Musica Iagellonica, Kraków 2016). Kierownik projektu Muzyka Witolda Lutosławskiego w „teatrze wyobraźni; jej funkcja i znaczenie w słuchowiskach radiowych (konkurs Preludium, Narodowe Centrum Nauki). Pracownik Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

Maciej Negrey - (*11 I 1953 Kraków), kompozytor i muzykolog (dyplom UJ 1976 pod kierunkiem E. Dziębowskiej, w zakresie kompozycji - autodydakta), od roku 1979 wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie. W tymże roku na V Festiwalu Młodzi Muzycy Młodemu Miastu w Stalowej Woli zdobył III nagrodę za I Kwartet smyczkowy, a w 1981 III nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Legnickiego Towarzystwa Muzycznego za Trzy fragmenty Requiem na chór a cappella. Członek Związku Kompozytorów Polskich od 1985; w l. 1987-95 jako prezes Krakowskiego Oddziału ZKP był współtwórcą festiwalu Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Jest członkiem Rady Programowej Filharmonii Opolskiej oraz Festiwalu Muzyka na Szczytach, współpracował też z Festiwalem Muzyczne Przestrzenie oraz z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Jest autorem kompozycji orkiestrowych (m.in. Salmo notturno na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, 2000; Cantando na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, 2005; Concerto breve na 2 flety i orkiestrę, 2013), kameralnych (m.in. 4 kwartety smyczkowe: 1978, 1980, 1984, 2014; Kwartet fortepianowy 2015; Sonatina na klarnet i wiolonczelę, 2007; Suita seria na 2 wiolonczele, 2013), solowych (m.in. Rotacello na wiolonczelę solo, 1995) i wokalnych (m.in. Pieśni jasne do słów Bogdana Dworaka, 1978/2010). Jednocześnie od ponad 40 lat jest czynny jako muzykolog, publikując prace naukowe, uczestnicząc w międzynarodowych sympozjach, wygłaszając wykłady i współpracując z licznymi festiwalami muzycznymi w Polsce. W centrum jego zainteresowań znajduje się symfonika od Haydna do Sibeliusa, muzyka polska XIX wieku, muzyka czeska, a zwłaszcza dzieła Antonína Dvořáka. Jest autorem stu kilkudziesięciu artykułów i haseł w Encyklopedii Muzycznej PW1M, w l. 1995-2011 był jednym z redaktorów naukowych tej edycji. Jest także inicjatorem wykonań i wydań wielu utworów muzyki polskiej XIX wieku, zwykle we współpracy z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, m.in. w 2010 zredagował i wydał z M. Dramowicz i E. Wojtackim Symfonię e-moll Wojciecha Sowińskiego i doprowadził do jej wykonania, zredagował i doprowadził do wykonania Finale molto presto z Symfonii g-moll Franciszka Lessla, dokonał też prawykonania Uwertury D-dur Maksymiliana Einerta z 1845 roku. 

 

Marta Kłak-Ambrożkiewicz - kustosz, pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie i prowadzi badania nad biografią Jana Matejki, jego kolekcją oraz recepcją twórczości. Kieruje od wielu lat Muzeum Dom Jana Matejki. Autorka publikacji i wykładów o Matejce, kilkudziesięciu wystaw poświęconych jego działalności artystycznej oraz kolekcjonerskiej. Współpracuje jako wykładowca z Uniwersytetem Jagiellońskim oraz innymi krakowskimi uczelniami.

WSPIERAJĄ NAS
 
Wydarzenie objęło patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 
Wydarzenie objął patronatem Marszałek Województwa Małopolskiego - pan Jacek Krupa  
Partnerem wydarzenia jest miasto Kraków  
   
Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra"
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego 
   
Patronat medialny:

 
 
 
 
 

 Do ściągnięcia publikacja "Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny"

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Skarbona 4, 66-614 Skarbona 
Numer KRS: 0000517330, 
REGON: 081227309
NIP: 9261671867  

e-mail: stowarzyszeniekameralistow@gmail.com

www.spmk.com.pl

 
© 2017 SPMK. All Rights Reserved. Designed By WarpTheme